Jednu z nejmodernějších automobilových továren na světě čeká velká změna. Kvasiny se připravují na výrobu první elektrické Škody

9. 4. 2019 Autor: Zdeňka Rychterova

Zatímco robotická ramena sestrojují karoserie vozů, po továrně projíždí vozík s díly. Neřídí ho žádný člověk, je zcela autonomní. Vybaven je reproduktory, ze kterých zní rocková skladba. To proto, aby na sebe upozornil a některý ze zaměstnanců mu neskočil pod kola. Zprvu vozík vyhrával dokola několik stejných melodií, časem Škoda Auto koupila práva k většímu množství hudby, aby vozíky nelezly repertoárem, který se neustále opakuje, lidem na nervy.

Závod v Kvasinách patří mezi vůbec nejmodernější automobilové továrny na světě. Přestože se s automobilkou Škoda Auto neodmyslitelně pojí jiné město − Mladá Boleslav, právě Kvasiny na Rychnovsku hrají pro firmu stále důležitější roli. V obci, kde žije podle Českého statistického úřadu téměř 1500 obyvatel, pro automobilku pracuje devět tisíc lidí. Díky tomu je dnes Rychnovsko okresem s vůbec nejnižší nezaměstnaností v zemi. V březnu činila 1,3 procenta.

Od Jawy 700 kelektromobilům

Přestože Škoda začala v Kvasinách masivně investovat až vnovém tisíciletí, oblast je s automobilovým průmyslem svázaná už odpoloviny 30. let minulého století. Klíčovou roli v tom sehrál významný konstruktér a zakladatel pražské firmy Jawa František Janeček. Úspěšný vynálezce vojenské výzbroje a techniky koncem 20. let koupil část solnického panství, k němuž patřila také pila, cihelna a bednárna v Kvasinách. Právě na jejich místě vybudoval karosářské dílny. Už vroce 1934 v nich zahájil výrobu karoserií pro automobily Jawa 700 a později se tady začal vyrábět legendární automobil Jawa Minor. Rozjetý byznys ale brzy přerušila válka a následně komunisté. Vroce 1947 se pro tamní průmyslový areál začala psát nová kapitola. To když se ve zdejších dílnách rozjela výroba vozu Škoda Superb.

Novodobá historie odstartovala v roce 2001, kdy se na Rychnovsku začala vyrábět současná Škoda Superb. Ne náhodou byl pro stěžejní model zvolen stejný název jako pro první vůz, jehož výrobu Škoda v Kvasinách spustila. Druhá vlna změn pak odstartovala v roce 2015. Tehdy se rozjely obří investice do rozvoje výroby sportovních užitkových vozidel, takzvaných SUV. Během čtyř let automobilka investovala do závodu v Kvasinách přes jedenáct miliard korun a zahájila výrobu modelů Kodiaq a Karoq. Investice doprovázel masivní nábor nových zaměstnanců. Firma jich od roku 2015 přijala zhruba 3500.

Dnes se v závodě v Kvasinách chystá v pořadí již třetí významná změna za poslední období. "V současné době se připravujeme na výrobu prvního elektrického vozu Škody Auto. V polovině letošního roku začneme vyrábět model Superb v provedení plug-in hybridu. Bude to důležitá změna nejen pro náš závod, ale pro celou Škodu Auto," popisuje ředitel závodu v Kvasinách Jiří Černý. A dodává, že v továrně již probíhají úpravy linek na výrobu prvního částečně elektrického vozu.

Automobilky jsou dnes pod silným tlakem Evropské unie, aby snižovaly emise oxidu uhličitého. Do roku 2030 musí snížit škodliviny u svých vozů na méně než polovinu. Se snižováním CO2 je přitom třeba začít již od konce příštího roku, od kdy EU nařídila srazit množství škodlivin zhruba o 20 procent oproti současnému stavu. Pokud se to výrobcům nepodaří, budou muset platit vysoké sankce. Nezbývá jim proto než ve velkém začít vyrábět vozy poháněné alternativním palivem, především pak elektromobily.

Přechod na elektromobilitu ale nebude jednoduchý. Vozy na elektřinu jsou výrazně dražší než ty na naftu a benzin, pomalu se dobíjejí a v Česku zatím není dostatek nabíjecích stanic. Zaměstnanci automobilek mají navíc strach z propouštění. Elektromobily jsou výrazně jednodušší na výrobu: namísto motoru, který se skládá z velkého množství součástek, stačí pouze baterie. Odpadají navíc i další komponenty jako například výfuk, převodovka či palivová nádrž.

V Kvasinách ještě před pár měsíci probíhal boj o to, co se bude v příštích letech v tamním závodu vyrábět. Odboráři se obávali, že jim koncern VW sebere výrobu Superbu, který je nejvýdělečnějším vozem Škody, a do Kvasin přemístí právě výrobu elektromobilů. Nakonec koncern rozhodl, že výrobu elektromobilů soustředí do tří německých měst − Cvikova, Emdenu a Hannoveru. Tamním zaměstnancům, kteří se také bojí propouštění, přislíbil zachování míst zatím do roku 2028.

V Kvasinách budou vedle modelu Superb v provedení plug-in hybrid z výrobních linek sjíždět převážně vozy se spalovacím motorem. Skupina VW navíc koncem loňského roku rozhodla, že právě na Rychnovsko v roce 2023 přestěhuje část výroby zNěmecka. "V rámci koncernu Volkswagen jsme převzali další odpovědné úkoly. Mimo jiné vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny," popisuje předseda představenstva Škody Auto Bernhard Maier.

Když výroba přeroste přes hlavu

Kvasinská automobilka je však dnes na hranici výrobních kapacit. "Výrobu našich malých SUV budeme muset přesunout jinam," říká Černý. Jmenovitě půjde omodely Škoda Karoq a Seat Ateca, které se tady dnes vyrábějí. Od roku 2023 se přestěhují do jiného závodu koncernu. V ideálním případě do zcela nové továrny, která do té doby vyroste na zelené louce v některé z evropských zemí.

Kvasiny nemají jinou možnost než se některých modelů zbavit. Už loni musel část výroby modelu Karoq převzít závod v Mladé Boleslavi. Kvasiny nestíhají dělat tolik aut, kolik jich lidé chtějí kupovat. Loni přitom z tamních výrobních linek sjelo více než 300 tisíc vozů, což je dosavadní rekord. Automobilka se snaží zefektivňovat výrobu, jak jen to jde, a masivně investuje do nových technologií, především do automatizace výroby. "V rámci samotného závodu nyní máme největší stupeň automatizace ve svařovnách," popisuje Černý.

Škodovka má dnes v Kvasinách dvě svařovny, které jsou automatizované z více než 70 procent. Pokud jde vše bez problémů, v první se zvládne za den zkompletovat 740 karoserií, ve druhé 680 za den. Ve svařovnách se už dnes nachází více robotů než lidí − pracujících strojů je téměř 850, zatímco lidí okolo šesti set.

Firma letos chystá další investice do zvyšování automatizace výroby. Díky té už se dnes plán jednotlivých pracovních úkonů rozpočítává na sekundy. Stroje si navíc narozdíl od lidí dokážou všimnout i té nejmenší nepřesnosti, zaznamenávají i takové maličkosti, jako je například kvalita utažení jednotlivých šroubů v jednotlivých vozech. Pravděpodobnost, že by tak z linky vyjel vadný kus, je dnes takřka nulová. Součástí závodu je například také automatický sklad menších dílů. V něm už si stroje při práci vystačí bez lidí. Díly jsou z něj zcela automatizovaně dodávány přímo na montážní linku. Zaskladnění a vyskladnění navíc probíhá také zcela autonomně.

Lidé se o práci bát nemusí

Přes stále se zvyšující automatizaci roboti lidem v Kvasinách práci neberou. A podle Černého tomu tak pravděpodobně nebude ani v příštím desetiletí. Vše bude záležet na tom, jakým směrem elektromobilita posune celý automobilový průmysl. Současných devět tisíc zaměstnanců − z toho čtvrtina zahraničních − však dnes pro Škodovku představuje ideální počet. Automobilka senemusí obávat ani toho, že by jí lidé odcházeli ke konkurenci. Vyšší mzdu než Škoda jen tak někdo nenabízí: průměrná hrubá mzda tarifních zaměstnanců loni ve společnosti činila 51 275 korun. Fluktuace v Kvasinách činí 0,4 procenta.

"S počtem lidí problém nemáme. Do budoucna se ale musíme zaměřit na nábor zaměstnanců s ohledem na masivní elektrifikaci a robotizaci závodu. Budeme potřebovat kvalifikované strojaře a techniky," vysvětluje šéf kvasinského závodu Černý.

Vedle nutných úprav výrobních linek, ze kterých letos začne sjíždět Superb v provedení plug-in, a následně dalších změn kvůli převedení výroby vozů z rodiny Passat chystá další investice do Kvasin a tamního průmyslového areálu stát, potažmo Královéhradecký kraj. Ten minulý měsíc zveřejnil svůj záměr postavit v sousedství škodováckého závodu pět hal, které budou sloužit jako logistické a skladové centrum pro externí dodavatele automobilky. Díky tomu se nebude muset tak velké množství dílů vozit po královéhradeckých silnicích, které jsou dnes kvůli byznysu napojenému na Škodovku značně vytížené.

Právě k investicím do zlepšení infrastruktury se v rámci společného memoranda s automobilkou a krajem zavázal stát. Do roku 2020 měl dát do rozvoje lokality celkem šest miliard korun. Škoda naoplátku přislíbila sedmimiliardové investice. Zatímco firma svůj závazek již splnila, stát dosud utratil zhruba miliardu. Mezi projekty, které před čtyřmi lety slíbil kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD), byla například modernizace nemocnice v Rychnově nad Kněžnou zhruba za 300 milionů korun. Stát se také zavázal za stovky milionů vybudovat obchvat kolem Solnice a Častolovic, postavit železniční stanici Lipovka, nové chodníky, přechody, veřejné osvětlení avneposlední řadě také nájemní byty. Řada z vyjmenovaných projektů však dnes stojí kvůli tomu, že se nedaří vykoupit potřebné pozemky.

Autor: Adam Váchal, redaktor

Zdroj: Hospodářské noviny

Fotogalerie