Na střední školy nastupuje méně prváků než vloni, už pošesté

2. 9. 2013 Autor: Imrich Dioszegi

Propad počtu studentů, kteří nastupují do prvních ročníků středních škol v Královéhradeckém kraji, letos pokračuje. A je to už šestý školní rok po sobě za sebou. Úbytek žáků už není tak dramatický jako v před třemi lety, střední školy v kraji však zůstávají stále poloprázdné. Letos na střední školy nastoupí minimálně 4150 nově přijatých žáků, jen o pár méně než vloni.

Kraj proto v posledních letech kvůli úbytku studentů dále zeštíhloval síť svých středních škol. „Před sedmi lety nastupovalo na střední školy o tisíc prváků více než vloni: pokles byl tedy velmi prudký. Letos očekáváme, že jich do prvních ročníků přijde zhruba stejně jako vloni, propad se pozvolna zastavuje. Kvůli úbytku studentů se během posledních čtyř let slučovaly některé školy či se rušily třídy. Přesto je třeba v reformě krajského školství tímto směrem dále pokračovat,“ řekl Táňa Šormova, krajská radní pro oblast školství.

Na školách ještě v těchto dnech probíhají opravné zkoušky a loňský školní rok tak stále není ukončen, žáci základních škol ještě mohou vzít zpět svůj zápisový lístek a žáci nástavbového studia tyto lístky neodevzdávají, lze přesný počet studentů na krajských středních školách zatím jen odhadovat. „Přesné údaje o počtu studentů budeme znát na konci září z výkazů škol, ještě přesněji začátkem října,“ doplnila krajský radní Táňa Šormová.

Zeštíhlování, tedy přizpůsobování středoškolské sítě počtu studentů, vede nepřímo ke zkvalitnění úrovně výuky na školách. Kvůli nedostatku studentů jsou totiž přijímáni žáci bez potřebných studijních předpokladů, kteří pak v mnoha případech na studium nestačí a musí přestoupit na – pro ně - vhodnější obory. Úroveň vyučování na studijně náročnějších školách tak může klesat, protože se přizpůsobuje právě těmto žákům.

Královéhradecký kraj je v současné době zřizovatelem 90 škol a školských zařízení. Patří mezi ně mimo jiné gymnázia, průmyslové školy, střední odborné školy, vyšší odborné školy, odborná učiliště či základní speciální školy. Dále také školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, internáty, domovy mládeže, dětské domovy, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogická centra, školní jídelny, školní hospodářství či školní polesí.