V kraji je obrovská hustota železniční sítě, kterou bychom měli rozvíjet, říká první náměstek Martin Červíček

22. 10. 2018

Železniční doprava, její rozvoj a využití v přepravě osob – to bylo hlavní téma mezinárodní dopravní konference, která se tento týden uskutečnila v konferenčním sálu broumovského kláštera. Nápady, trendy a zkušenosti nejen z drážní dopravy si sem přijeli vyměnit zástupci Ministerstva dopravy ČR, Královéhradeckého kraje, Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, Českých drah a dalších dopravců nejen z Česka.

Debatovali jsme o rolích dopravce, státu i krajů na rozvoji dopravní železniční infrastruktury. Železnice je v našem kraji velmi zanedbaná. Je zde obrovská hustota železniční sítě, kterou bychom měli rozvíjet a navázat na významný železniční uzel Pardubicka. Královéhradecký kraj velmi usiluje o rozvoj železniční dopravní infrastruktury. Na trase Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Chocně chceme, aby vlaky jezdily na modernizované dvoukolejné trati. To samé platí o trase mezi Pardubicemi, Hradcem a Trutnovem,“ řekl první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy, který konferenci zahájil a přivítal účastníky v hradeckém regionu.

Železniční síť v Královéhradeckém kraji měří celkem 638 kilometrů a je čtvrtou nejhustší v České republice. V kraji je 448 obcí, z čehož 133 je obsluhováno železniční dopravou. Nenachází se zde však žádná dvoukolejná trať a jen asi 15 % sítě je elektrifikováno. Pro dostupnou a kvalitní železniční dopravu je proto nutná modernizace stávající sítě.

Kraj v této věci musí vytrvale tlačit na stát. Není možné, abychom jezdili jen na 15 procentech elektrifikované sítě a asi pěti kilometrech s maximální rychlostí 120 kilometrů za hodinu. To všechno má vliv na časové dojezdy vlaků, na jejich návaznosti i na možnosti objednávek. Pohodlí cestujících se nezlepší, pokud se tomu nebudeme naplno věnovat. My tento problém řešíme. Připravuje se studie proveditelnosti tratě Hradec Králové – Trutnov s možností napojení Náchodska přes takzvanou Vysokovskou spojku. Toto jsou ty strategické věci, které kraj musí chtít po státu, a já pevně věřím tomu, že to tak v brzké době bude,“ doplnil náměstek Červíček

Veřejná drážní osobní doprava je v Královéhradeckém kraji zajišťována dvěma dopravci, se kterými jsou uzavřeny smlouvy do roku 2021. Jsou jimi České Dráhy, a. s., a GW Train, a. s. Většinu z téměř 5,5 milionu objednávaných vlakových kilometrů zajišťují České dráhy.

My jako jeden z dopravců dáváme ministerstvu dopravy na stůl opakovaně priority, stejně jako kraje, co by bylo dobré zrychlit, kde bylo dobré železnici zdvojkolejnit a kde by bylo dobré navýšit její kapacitu. Je to naším společným zájmem,“ uvedl Jiří Ješeta, ředitel Odboru obchodu a osobní dopravy generálního ředitelství Českých drah.

V Královéhradeckém kraji je trendem navyšování počtu objednávaných vlakových kilometrů. Od roku 2014 se množství zvýšilo zhruba o 100 tisíc vlakových kilometrů. Území kraje také obsluhuje denně až 50 dálkových vlaků R, které objednává Ministerstvo dopravy ČR. Tyto vlaky ročně najezdí zhruba 1,2 milionu vlakových kilometrů.

Konference, kterou každoročně pořádají České dráhy ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR a jednotlivými kraji, dává možnost odborníkům v oblasti dopravy vyměnit si zkušenosti a prohloubit znalosti. Mezi prezentujícími byli zástupci ministerstva dopravy, Královéhradeckého a Zlínského kraje ale i zástupci českých, rakouských, francouzských a německých dopravců.

Fotogalerie