Svinarské břehy propojila provizorní lávka. Po jejím zprovoznění začne rozebírání starého mostu

24. 5. 2018

Koryto řeky Orlice v hradeckých Svinarech překlenula provizorní lávka, která bude sloužit pěším a cyklistům od začátku června po celou dobu výstavby nového mostu. Na ten netrpělivě čekají nejen obyvatelé Svinar a Malšovy Lhoty od ledna loňského roku, kdy musel být most plukovníka Šrámka pro veškerou automobilovou dopravu uzavřen kvůli havarijnímu stavu a využívat jej mohli pouze pěší a cyklisté.

Svinarské břehy propojila provizorní lávka. Po jejím zprovoznění začne rozebírání starého mostu
Nový most v hodnotě 65 milionů bez DPH by se měl začít stavět v polovině června. Zprovozněn by mohl být už letos, zcela dokončen pak bude v příštím roce.

Zhruba před rokem jsem na setkání s místními občany slíbil, že udělám vše proto, aby se brzy dočkali nového mostu. Jsem velice rád, že se nám podařilo stavbu připravit a zahájit v poměrně krátkém čase. Stavba mostu bude probíhat za plné uzavírky. Pro chodce jsme proto nechali postavit provizorní lávku, kterou mohou po zřízení chodníku a provedení mostní prohlídky využívat pěší a cyklisté. Naopak pro vodáky je během demolice a následné stavby tato část řeky nesplavná,“ uvedl první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.

Z důvodu špatného technického stavu byly pro demolici navrženy podpěrné konstrukce. Jejich založení se následně využije k výstavbě skruže bednění. Vybudoval se také dočasný pilíř pro provizorní lávku. Vzhledem k tomu, že veškeré práce na podpěrných konstrukcích probíhají v korytě řeky, je zajištěn odvod vody pomocí dočasných hrází a čerpání vody. Nejdříve se zahradila jižní část ve směru toku, aby bylo možné provést založení a podpěry pod levou polovinou mostu a pilíř lávky. Následně se zahradila severní část pro zřízení podpěr pod pravou částí mostu.

Provizorní pilíř lávky je chráněn proti případnému zvýšení hladiny řeky a splaveninám. Z bočních stran a přední strany ho chrání panely do úrovně půl metru nad hranicí pětileté vody,“ ujistil náměstek Martin Červíček.

Během demolice, která začne po zprovoznění provizorní lávky, bude jedno pole mostu rozděleno na dva díly, které budou ponechány poblíž mostu podle požadavků města. Druhé pole mostu bude odvezeno.

V minulosti padly návrhy na zápis mostu plukovníka Šrámka, který je s datem stavby 1907 nejstarším mostem na území krajského města, na seznam kulturních památek. Později se neúspěšně jednalo s městem o přesunu mostní konstrukce na jiné místo.

Rozpětí nového mostního objektu bude 75 metrů. Plány počítají se dvěma jízdními pruhy pro automobily a jednostranným chodníkem.