Kraj podal rozklad proti pozastavení autobusového tendru, předběžné opatření ÚOHS je podle rozkladu nezákonné

20. 4. 2016

Královéhradecký kraj kraje podal na ÚOHS rozklad proti předběžnému opatření o pozastavení autobusového tendru. Antimonopolní úřad by měl na rozklad reagovat do 30, maximálně 60 dnů. „Tvrdíme, že předběžné opatření na pozastavení tendru je nezákonné ze dvou důvodů. Nesplňuje totiž zákonné podmínky pro vydání předběžného opatření a je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů," říká k podání rozkladu radní odpovědný za dopravu Karel Janeček.

Kraj s postupy ÚOHS učiněnými v souvislosti s předběžným opatřením nesouhlasí a je přesvědčen, že vydané předběžné opatření je nezákonné. Rozklad obsahuje základní shrnutí stávající situace, uvedení důvodů nezákonnosti a také návrh na to, aby předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj napadené předběžné opatření zrušil. Klíčovou částí rozkladu je právní rozbor dvou důvodů, pro které se kraj domnívá, že předběžné opatření je nezákonné.

1. Nesplnění zákonných podmínek pro vydání předběžného opatření

• Objektivně nemohlo dojít ke vzniku nezbytné potřeby nařídit předběžné opatření, neboť ÚOHS již vydal dvě jiná předběžná opatření, která spočívala v zákazu uzavřít smlouvu KHK s vybranými uchazeči nebo uchazečem (i proti těmto KHK podal rozklady).

• Krok ÚOHS je v rozporu se zásadou proporcionality a představuje nepřiměřený zásah do práv zadavatele tendru - může se jednat o libovůli ÚOHS, která intenzitou svých důsledků zasahuje do ústavních práv zadavatele.

• ÚOHS tímto neopodstatněně a nelogicky zasáhl do právní jistoty zadavatele a narušil jeho legitimní očekávání.

• Rozklad se v těchto tvrzeních opírá o judikaturu soudů, zejména pak Krajského soudu v Ústí nad Labem a Ústavního soudu.

Jde o zcela nepřiměřený, nezákonný, nepředvídatelný a neodůvodněný zásah do právní jistoty. Tento krok je v moderním právním státě nutno odmítnout jako nepřijatelný," komentuje nesplnění zákonných podmínek pro vydání předběžného opatření Karel Janeček.

2. Nepřezkoumatelnost předběžného opatření

• Rozhodnutí o předběžném opatření je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů vedoucích k tomuto rozhodnutí.

• ÚOHS žádným způsobem nezdůvodnil, proč se jeho závěry zásadně odchylují od pouze tři dny starého druhého předběžného opatření, ve kterém konstatuje, že zastavení tendru není nezbytně nutné.

• Není zřejmé, na základě jakých skutečností ÚOHS dospěl k závěru, že nestačí již vydaný zákaz uzavření smluv, a že je nutné tendr zastavit předběžným opatřením.

„Podle našeho názoru podaný rozklad říká, že nejsou uvedené důvody pro zastavení tendru. Rozhodnutí ÚOHS je tak čistým projevem libovůle a zneužití správního uvážení ÚOHS," říká k nepřezkoumatelnosti předběžného opatření jako druhému důvod rozkladu náměstek Janeček.

S ohledem na výše uvedené je kraj přesvědčen, že předběžné opatření je nezákonné, nepřezkoumatelné a při jeho nařízení postupoval ÚOHS v rozporu se zásadami postupu správního orgánu. Předběžné opatření zakazující otevření obálek má přitom podstatný negativní vliv na celkový harmonogram tendru.

Soubory ke stažení