KOMUNITÁRNÍ PROGRAMY: ERA-NET CROSSTEXNET

24. 4. 2009 Autor: Daniel Všetečka

21. dubna 2009 podalo projektové konsorcium, jehož je Královéhradecký kraj členem, projekt do výzvy v 7.rámcovém programu pro vědu a výzkum Evropské komise, se zaměřením na nové materiály a textil. V průběhu přípravy projektové žádosti došlo k rozšíření konsorcia na 18 partnerů. Z toho 6 regionů, 2 ministerstva a 10 národních nebo regionálních koordinátorů výzkumných programů. Projekt pokrývá celkem 10 členských států, které jsou nejvýznamnějšími hráči na poli textilního RTD v EU. Konsorcium se uchází o 1,5 milionu EUR na dobu zhruba 40 měsíců. Výsledek hodnocení projektu bude znám po letních prázdninách 2009. Pro Královéhradecký je to první pokus o získání prostředků nikoliv z národních Strukturálních fondů, ale z programů řízených přímo Bruselem.

Projekt má několik základních aktivit:

1. Společná strategie a programovací proces

Projektoví partneři budou definovat společnou strategii a akční plán, který bude představovat základ společného programu (v rámci obsahových a tématických priorit).

Synergické efekty a přidaná hodnota nadnárodní spolupráce povedou k designu dalších generací textilních výzkumných a vývojových programů.

2. Společný program s finančním závazkem

Dalším výstupem projektu bude návrh společného výzkumného programu (dotačního titulu), s finančním příspěvkem partnerů projektu.

3. Aktualizace regionálních a národních dotačních politik pro výzkum - otevření programů

Benchmarkingem a vzájemných porovnáním výzkumných programů dosáhnout designu takových programů, které budou lépe uspokojovat potřeby textilního průmyslu a institucí výzkumné infrastruktury. Navazujícím krokem může také být otevření národních nebo regionálních programů žadatelům z ostatních členských států.

4. Společné výzvy a financování výzkumuně-technologických projektů

Během projektu budou vyhlášený 4 výzvy pro předkládání projektů. Ty budou jak otevřené tak cílené. Výzvy budou financovat mezinárodních výzkumné a vývojové projekty, které jsou v souladu se společnou strategií partnerů projektu.

5. Zvyšení povědomí o významu výzkumu,vývoje a inovací v textilním průmyslu mezi stakeholdery