Informace týkající se Domova Důchodců v Hradci Králové

25. 3. 2013 Autor: Vladimír Kučera

Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
19.02.2013 IZ-19/VZ/2013 12.03.2013

Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad |   oddělení stížností a dozoru obcí  | Mgr. Vladimír Kučera | 585 |vkucera@kr-kralovehradecky.cz

Odpověď na Vaši žádost o informace ze dne 19.02.2013

Vážená paní,

dne 05.03.2013 byla Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) doručena Vaše žádost ze dne 19.02.2013, ve smyslu zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), o poskytnutí informací týkajících se Domova důchodců Hradec Králové, se sídlem K Biřičce 1240, 500 08 Hradec Králové, IČ: 00579033, který je příspěvkovou organizací zřízenou Královéhradeckým krajem:

1. Kdy a jakým způsobem byl do funkce statutárního zástupce uvedené organizace ustanoven Mgr. Martin Dürrer, zejména datum a číslo jednací příslušného výběrového řízení, kolik bylo přihlášeno účastníků výběrového řízení, jaké byly stanoveny podmínky výběrového řízení ve smyslu odborné způsobilosti žadatele, zda byly jmenovaným splněny, popř. zda byla v případě Mgr. Dürrera přijata jakákoli výjimka z požadovaného vzdělání nebo jiného odborného požadavku. Zda bylo v podmínkách výběrového řízení psychologické vyšetření uchazeče.

2. Zda a kdy byla provedena inspekce sociálních služeb ve smyslu ustanovení § 97 a násl. zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, které jsou registrovány v objektu Domova Důchodců v Hradci Králové, zda byly zjištěny nedostatky a jaká byla uložena opatření k jejich odstranění. Dále zda byla v případě zjištění nedostatků provedena následná inspekce a s jakým výsledkem. Dále jakého počtu hodnotících bodů bylo inspekcí dosaženo.

3. Kolik bylo za období, kdy je statutárním zástupcem Mgr. Martin Dürrer řešeno stížností na Domově důchodců, zaměřených na špatnou manipulaci nebo péči o klienty, a jak byly stížnosti vyřízeny. Dále kolik bylo podáno trestních oznámení ze stejných důvodů a jak byly vyřízeny.

4. Jakým způsobem a kdy byl vybrán dodavatel a kdo byl dodavatelem následujícího materiálu, který byl organizací Domov Důchodců Hradec Králové v předchozích letech pořízen:

a) čtecí karty pro systém kontroly práce CYGNUS včetně softwarového a hardwarového příslušenství

b) nákup nábytku v roce 2010 a 2011 do kanceláří sociálních pracovnic

c) rekonstrukce kanceláře ředitele Domova důchodců v roce 2010

d) údržba parku v areálu Domova důchodců, která není prováděna zaměstnanci Domova důchodců

5. Jakým způsobem je vedena evidence docházky zaměstnanců Domova důchodců, konkrétně pracovníků v sociálních službách a zaměstnanců kuchyně. Jak je vedena evidence docházky ostatních zaměstnanců, včetně statutárního zástupce? Jak je zajištěna kontrola možného zneužití ručního zapisování docházky. Došlo v posledních dvou letech k změně evidence docházky zaměstnanců Domova důchodců (včetně statutárního zástupce)? Pokud ano, k jaké.

6. Kolik žádostí o finanční podporu z jiných zdrojů než z rozpočtu Krajského úřadu Královéhradeckého kraje bylo v letech 2001 až 2011 organizací Domov důchodců Hradec Králové podáno a na jaké projekty. Kolik finančních dotací bylo tímto způsobem organizací Domov důchodců Hradec Králové v letech 2001 až 2011 získáno (jedná se zejména o dotace z evropských strukturálních fondů a obdobných dotačních výzev).

7. Za jak dlouhou dobu byl systém CYGNUS od jeho nákupu uveden do provozu a jakým způsobem je využíván.

8. Využití bazénu klienty (jak často je využíván, jak je zajištěn dozor v bazénu, jakou mají možnost imobilní klienti návštěvu bazénu). Pokud se rozhodne využít bazén imobilní klient, má zajištěný doprovod a asistenci po celou dobu návštěvy bazénu? Je bazén využíván zaměstnanci, a pokud ano, je toto písemně ošetřeno? (Provozní řád pro zaměstnance). JAKÉ JSOU PROVOZNÍ NÁKLADY BAZÉNU?

9. Je vedena evidence krádeží v Domově důchodců? Pokud ano, žádám o její předložení. Jaká preventivní opatření proti krádežím byla přijata?

10. Kdy byl zaveden model E-Qalin do Domova důchodců? Jaké finanční náklady byly a jsou Domovem důchodců, eventuelně zřizovatelem tohoto zařízení vynaloženy v souvislosti s tímto modelem sebehodnocení? Pracují v současnosti v Domově důchodců dva procesní manažeři, kteří byli pro zavedení systému E-Qalin vyškoleni? Pokud ne, jak je zajištěna implementace modelu E-Qalin v Domově důchodců? Jak je model E-Qalin využíván v Domově důchodců a jakým způsobem je vyhodnocován?

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod čj. IZ-19/VZ/2013, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ. O předání potřebných podkladů k vyřízení žádosti byl požádán odbor sociálních věcí krajského úřadu.

K Vaší žádosti na základě stanoviska odboru sociálních věcí krajského úřadu uvádíme následující.

Ad 1. Mgr. Martin Dürrer byl rozhodnutím číslo 52 / SV / 93,  ze dne 25. 5. 1993 (s platností od 15. 6. 1993) na základě výběrového řízení jmenován ředitelem Domova důchodců Hradec Králové, a to přednostou Okresního úřadu v Hradci Králové, panem Ing. Jiřím Vlčkem. Výběrové řízení probíhalo před komisí v budově Okresního úřadu v Hradci Králové. Ředitel splňoval tehdejší požadavek, neboť v roce 1988 ukončil vysokoškolské vzdělání. Měl dále i praxi, protože před studiem Pedagogické fakulty Hradec Králové pracoval v Ústavu pro tělesně postižené v Hořicích v Podkrkonoší. Řediteli nebyl osobně znám nikdo ze členů komise, rovněž v případě jeho osoby nebyly nijak snižovány potřebné kvalifikační předpoklady. Výběrového řízení se účastnilo více uchazečů (řádově 15), přesné číslo však s ohledem na časovou vzdálenost výběrového řízení a rovněž na dnes již neexistující instituci, která řízení organizovala (Okresní úřad Hradec Králové), nemá krajský úřad k dispozici.

Ad 2.Inspekce poskytování sociálních služeb na službu domovy se zvláštním režimem byla provedena v místě poskytování služby ve dnech 5. – 6. 3. 2012. Inspekcí bylo hodnoceno 22 kritérií standardů kvality a dosaženo 36 bodů. Jednalo se o inspekci se zúženým rozsahem předmětu kontroly.

Inspekcí byly zjištěny nedostatky a k jejich odstranění byla stanovena následující opatření:

  • Zajistit používání opatření omezující pohyb osob v souladu se zákonem o sociálních službách u všech pracovníků služby.
  • Identifikovat situace možného porušení práv uživatelů služby, vytvořit závazná pravidla pro předcházení těmto situacím, postupovat dle nově definovaných pravidel a kontrolovat dodržování práv uživatelů služby.
  • Aktivně zjišťovat a vymezit situace možných střetů zájmů poskytovatele se zájmy klientů a definovat pravidla pro jejich řešení, postupovat dle nich.
  • Doplnit do již zpracovaných pracovních postupů specifické postupy odrážející druh služby – domov se zvláštním režimem a specifika práce s cílovou skupinou. Zpracovat pro svou praxi další potřebné pracovní postupy, které budou zaručovat řádný průběh poskytování sociální služby. Zpracovat ty pracovní postupy, které jsou určené i pro využití uživatelů služby,  srozumitelnou formou pro cílovou skupinu, které je služba poskytována (např.  Domácí řád).
  • Společně s uživateli plánovat průběh poskytování sociální služby s ohledem na osobní cíle, možnosti, přání a schopnosti uživatelů, kterým je poskytována sociální služba; společně s uživatelem průběžně hodnotit zda jsou jeho cíle naplňovány.

Dotvořit a uplatňovat systém získávání, zaznamenávání a předávání potřebných informací mezi zaměstnanci o průběhu poskytování sociální služby jednotlivým uživatelům.

  • Postupovat v praxi podle vytvořených pravidel pro vyřizování stížností.
  • Doplnit zjednodušenou verzi pravidel pro vyřizování stížností zveřejňovanou na nástěnkách o informaci, kdo stížnosti vyřizuje a o možnost zvolit si zástupce pro podání a vyřizování stížnosti.
  • Evidovat všechny stížnosti a vyřizovat je písemně.
  • Stanovit počty pracovníků (včetně výše úvazků) přiměřeně potřebám uživatelů.

V praxi vykonávat činnosti, které jsou v souladu s pracovními náplněmi a stanovenými pracovními pozicemi. Jednoznačně stanovit kompetence (včetně oprávnění ke kontrole) pracovníků zodpovědných za vedení a řízení práce pracovníků přímo poskytujících sociální služby.

  • Dostatečně zaškolovat zaměstnance, aby při práci postupovali podle návodných pracovních postupů a podle stanoveného Plánu péče. Písemně dopracovat a zkonkretizovat pravidla pro přijímání, zaškolování a působení osob, které nejsou v pracovně právním vztahu s poskytovatelem. V praxi zajistit dodržování pravidel pro působení osob, které nejsou v pracovně právním vztahu.

Následná inspekce zatím nebyla provedena. Plán inspekcí stanoví a inspekce realizuje Úřad práce ČR – krajská pobočka v Hradci Králové.

Ad 3. Krajský úřad vede pouze evidenci stížností, které byly zaslány přímo krajskému úřadu. Krajský úřad z centrální evidence stížností za 5 let zpětně (neboť písemnosti vyřizované jako stížnosti mají archivační dobu stanovenou na 5 let) zjistil, že v období 2007 až 2012 bylo na krajském úřadě podáno a prošetřováno celkem 5 stížností, které se týkaly péče o klienty v Domově důchodců Hradec Králové. Jedna stížnost byla vyhodnocena jako částečně oprávněná, pochybení bylo ředitelem Domova důchodců Hradec Králové projednáno s dotčenou pracovnicí a byly z něj vyvozeny důsledky v podobě snížení platu pracovnice. Ostatní stížnosti byly po prošetření vyhodnoceny jako neoprávněné či nedůvodné. Krajský úřad nevede evidenci stížností podaných přímo Domovu důchodců Hradec Králové, proto Vám doporučujeme se v této části žádosti obrátit na Domov Důchodců Hradec Králové. Krajský úřad také nevede evidenci případných podaných trestních oznámení na Domov důchodců Hradec Králové. Požadované informace by měly mít k dispozici orgány činné v trestním řízení, tedy Policie České republiky případně Krajské státní zastupitelství v Hradci Králové.

Ad 4 až 10. K poskytnutí Vámi požadovaných informací uvedených v bodech 4 až 10 žádosti není povinným subjektem Krajský úřad Královéhradeckého kraje, ale přímo Domov důchodců Hradec Králové, se sídlem K Biřičce 1240, 500 08 Hradec Králové, IČ: 00579033.

V souladu s ustanovením § 14 odst. 5 písmena c) InfZ sdělujeme, že Vámi požadované informace pod body 4 až 10 a částečně i bod 3 žádosti se nevztahují k působnosti Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, krajský úřad nemá informace k dispozici a v těchto částech se tedy Vaše žádost odkládá.

S pozdravem

Ing. Miroslav Vrba, MPA

vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad

Stránka 2 z 4