Kraj plánuje posílit region bezpečnými cyklotrasami

5. 1. 2024

Cyklistická doprava je v Královéhradeckém kraji velmi oblíbená. Podíl cest na kole po regionu převyšuje dvakrát celostátní průměr, ale mezi jednotlivými krajskými oblastmi jsou velké rozdíly. Nejen tomuto tématu se věnovali účastníci pracovní porady s názvem Rozvoj cyklodopravy v Královéhradeckém kraji do roku 2035 a Cyklovize 2030.

1

Obsahem porady se staly možnosti podpory z evropských fondů, zkušenosti ohledně spolupráce a synchronizace při přípravě tras s vedením železničních či dálničních koridorů, a také koordinační role v oblasti cyklodopravy na národní úrovni. Setkání se uskutečnilo v rámci projektu Cyklovize 2030.

„V posledních letech se kraji v oblasti cyklodopravy podařilo dokončit řadu významných projektů, které přispěly ke zvýšení bezpečnosti cyklistů. Mezi ty hlavní patří například cyklostezky na Trutnovsku v Mladých Bukách – Hertvíkovicích a mezi Lánovem a Vrchlabím, na Rychnovsku mezi Podbřezím, Bílým Újezdem a Ještěticemi. Všechny zmíněné cyklostezky vedou podél vysoce frekventované silnice I. třídy I/14,“ řekl radní pro regionální rozvoj Adam Valenta.

Kraj v současné době nabízí finanční podporu pro obce, města a dobrovolné svazky obcí v rámci dotace na Rozvoj a budování cyklostezek a cyklotras v Královéhradeckém kraji. Zájemci mohou své žádosti podávat do 10. ledna 2024. Finance lze využít například na projektovou dokumentaci, výkupy pozemků i na stavební práce v souvislosti s výstavbou cyklostezek a cyklotras.

Zvláštní pozornost v oblasti cyklodopravy je věnována také sdíleným kolům, která postupně nachází popularitu i ve středních a menších městech. V Královéhradeckém kraji systém sdílených kol funguje v pěti městech, a to Hořicích, Dvoře Králové nad Labem, Rychnově nad Kněžnou, Hradci Králové a Vrchlabí. Od příštího roku se k nim přidá také Trutnov.

V návaznosti na schválenou Strategii Královéhradeckého kraje v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035 kraj připravuje akční plán s konkrétními opatřeními, která by se měla realizovat v letech 2025–2027. Krajští cyklokoordinátoři vyrazí do regionu, aby se blíže seznámili s konkrétními plány na výstavbu cyklistické infrastruktury. Místa s nejvyšší nehodovostí či chybějící infrastrukturou ukazuje online mapa kraje.

„Kraj nedávno schválil Strategii v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035, která se zabývá hlavně nedostatkem bezpečné infrastruktury. Proto se náš region připojil k projektu Cyklovize 2030, jehož cílem je budovat bezpečné cesty pro cyklisty. Na mapovém portále Cyklovize 2030 jsou k nahlédnutí páteřní dopravní cyklotrasy a také přehled chybějící infrastruktury pro cyklisty v našem kraji. Do budoucna je důležité propojit jednotlivé obce a města nad tři tisíce obyvatel,“ doplnil radní Adam Valenta.

Strategii Královéhradeckého kraje v oblasti cyklistické dopravy do roku 2035 schválilo zastupitelstvo začátkem prosince. Více informací o Cyklovizi 2030 zájemci najdou na webu www.stavbycyklo.cz

Státní fond dopravní infrastruktury podpořil od roku 2020 v kraji 64 projektů, a to celkovou částkou 367 milionů korun. Královéhradecký kraj aktuálně připravuje v rámci cyklostezek celou řadu dalších projektů.

Projekt Cyklovize 2030

Cyklistická doprava zažívá v České republice vzestup. Podle průzkumu Czechtourism 72 % Čechů jezdí alespoň někdy na kole na cyklovýlety. Cyklovize 2030 pracuje na strategii bezpečné dopravní sítě pro moderní prostředky individuální dopravy v České republice. Projekt Cyklovize 2030 – bezpečnější cyklistická infrastruktura je podporován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Více informací: www.cyklovize2030.cz.