Jičínská obchodní akademie získala Evropskou jazykovou cenu LABEL 2013 za projekt Učte se s námi

15. 10. 2013 Autor: Ing. Jiří Tajč, ředitel Masarykovy obchodní akademie Jičín

Významného ocenění dosáhla Masarykova obchodní akademie v Jičíně za své aktivity v oblasti výuky jazyků. Za projekt "Učte se s námi" zaměřený na výuku cizích jazyků na středních školách, výměnu zkušeností mezi pedagogy a žáky partnerských zemí získala prestižní Evropskou jazykovou cenu LABEL 2013. S udělením této ceny je spojena i finanční odměna 200 tisíc korun od ministerstva školství. Zřizovatelem jičínské obchodní akademie je Královéhradecký kraj.

Projekt Comenius – Partnerství škol – „Učte se s námi“ (2009 – 2011)

Masarykova obchodní akademie, Jičín – koordinátor projektu

Popis projektu

Záměr projektu partnerství škol Comenius se zrodil na základě zkušeností učitelů cizích jazyků a informatiky Masarykovy obchodní akademie v Jičíně s již realizovanými jazykovými projekty, které vytvořili s cílem zvýšení motivace a zájmu žáků o výuku a studium cizích jazyků, zvyšování efektivnosti a kvality výuky s využitím moderních informačních a komunikačních technologií. Online výukové programy "Reálie německy mluvících zemí" a "Reálie Ruska" a interaktivní výukové materiály vytvořené v rámci projektu "Cizí jazyky interaktivně" se staly již neodmyslitelnou součástí výuky cizích jazyků, které se ve škole vyučují. Rozhodli jsme se podělit se o své pozitivní zkušenosti i se zahraničními školami, sdílet a šířit naše moderní učební materiály nejen u nás, ale i v dalších zemích Evropské unie. Na tvorbě projektu jsme původně spolupracovali se čtyřmi školami - slovenskou, finskou, polskou a estonskou, poslední dva partneři nebyli bohužel svými národními agenturami schváleni.

Projekt „Učte se s námi“ je zaměřen na výuku cizích jazyků na středních školách, výměnu zkušeností mezi pedagogy a žáky partnerských zemí. Podporuje jazykovou rozmanitost, vedle dominantního postavení angličtiny v současné Evropě staví do popředí důležitost výuky dalších cizích jazyků. Kromě angličtiny byly komunikačními jazyky projektu ruština a němčina, které se vyučují ve všech zúčastněných partnerských školách jako druhý cizí jazyk.

Účastníci si osvojili jazykové minimum mateřštiny každé partnerské země. Společně vytvořili slovníčky základního jazykového minima, které zahrnují angličtinu, němčinu, ruštinu, češtinu, slovenštinu a finštinu v nejfrekventovanějších tematických okruzích. Hodiny výuky češtiny, slovenštiny a finštiny proběhly v rámci uskutečněných projektových setkání v České republice, ve Finsku a na Slovensku. Společné hodiny vyučovaných cizích jazyků - anglického, německého a ruského se staly podnětem k porovnávání a získávání zkušeností s využitím různých učebních metod a pomůcek, s důrazem na využití moderních informačních a komunikačních technologií. Tady obstáli čeští pedagogové na jedničku! Online programy s okamžitou zpětnou vazbou pro výuku německého a ruského jazyka a interaktivní výukové materiály pro výuku cizích jazyků vzbudily pozitivní odezvu a velký zájem ze strany partnerských škol.

K porovnávání a výměně zkušeností vytvořili učitelé prezentace o výuce cizích jazyků, o vzdělávacích programech a systémech jednotlivých partnerských škol. V průběhu partnerských setkání se uskutečnily semináře učitelů a ředitelů partnerských škol k problematice výuky cizích jazyků a vzdělávacích programů, které vyústily v diskuzi a výměnu zkušeností. Ve Finsku se učitelé zúčastnili konference o výuce ruského jazyka, na kterém prezentovali historický vývoj a aktuální stav výuky ruského jazyka v České republice a na Slovensku.

Žáci zúčastněných škol vytvořili pod vedením svých učitelů v hodinách informatiky a cizích jazyků prezentace svých škol, měst a zemí. Účastníci projektu komunikovali prostřednictvím fóra, vytvořeného k tomuto účelu na projektových webových stránkách, anglicky, německy a rusky. K zjištění zájmu a připravenosti na realizaci projektu posloužily online dotazníky, které žáci a učitelé vyplňovali přímo na projektovém webu. Stejným způsobem probíhala i evaluace a její vyhodnocení po každém projektovém setkání. Na webových stránkách projektu jsou zveřejněny všechny jeho výstupy, včetně videí, fotogalerie, databáze výukových materiálů a slovníků a dalších výsledků, které jsou dílem žáků a pedagogů partnerských škol.

Vzdělávací projektové aktivity doplňovaly aktivity poznávacího, kulturního a soutěžního charakteru. Vyvrcholením se stal evaluační závěrečný večer v kulturním domě v Ružomberku na Slovensku, na kterém byly prezentovány a hodnoceny výsledky projektu a uskutečněná projektová setkání. Reportáž z této akce natočila a odvysílala slovenská regionální televize Ruža.

Jak už sám název napovídá, projekt se stává výzvou k šíření dobrých příkladů partnerských škol, moderních vyučovacích pomůcek a metod při výuce cizích jazyků. Realizace projektu přispěla k zvýšení motivace a zájmu žáků o studium a výuku cizích jazyků, neboť znalost cizích jazyků je základem úspěšné multikulturní Evropy.

Projekt obdržel finanční podporu v rámci Programu celoživotního učení.

Výsledky projektu

Výměna zkušeností v oblasti výuky cizích jazyků, prezentace a publikace moderních učebních pomůcek - online výukových programů a interaktivních výukových materiálů významnou měrou přispívá k zefektivnění výuky cizích jazyků zapojených škol. Byla vytvořena databáze výukových programů, slovníků a dalších materiálů, využitelných při výuce cizích jazyků.

Vytvořené online slovníčky základního minima komunikačních jazyků projektu a jazyků zúčastněných zemí slouží jako pomůcka při výuce cizích jazyků, rovněž prezentace partnerských škol, měst a zemí, vytvořené žáky. Filmy natočené v průběhu realizace projektu jsou využívány na shromážděních škol ke zvýšení motivace žáků o studium jazyků a zapojení do mezinárodních projektů partnerství škol. Prezentace o výuce cizích jazyků, vzdělávacích programech a systémech, vytvořené učiteli zapojených škol, se staly podkladem pro porovnání a využití pozitivních zkušeností.

Na webových stránkách projektu byla vytvořena fotogalerie z průběhu realizace projektových aktivit v jednotlivých zemích, samotné webové stránky jsou dílem učitelů ICT, rovněž online evaluační dotazníky, které byly vyhodnocovány po každém projektovém setkání.

S velmi kladným ohlasem ze strany partnerských škol se setkaly jazykové projekty, prezentované naší školou - výukové online programy pro výuku reálií německého a ruského jazyka, jejichž využití zvyšuje motivaci žáků, jejich aktivní zapojení do výuky. Neméně pozitivní ohlas vyvolal prezentovaný projekt "Cizí jazyky interaktivně v podmínkách Společného evropského rámce pro jazyky", který realizovala Masarykova obchodní akademie ve spolupráci s dalšími 26 středními českými školami.

Byla vytvořena dvě DVD se všemi výstupy projektu.

Udržitelnost, využitelnost a šíření výsledků projektu

Všechny výsledky jsou volně dostupné na webových stránkách projektu http://www.moa-jc.cz/comenius09/ (v české a anglické verzi), které jsou přístupné ze školních webových stránek http://www.moa-jc.cz/ (na úvodní straně v levém navigačním panelu v sekci „Mezinárodní spolupráce“). Projekt je prezentován společně s dalšími cizojazyčnými projekty školy na webových stránkách celostátních konferencí učitelů základních a středních škol http://www.pocitacveskole.cz/ - na úvodní straně v sekci „Aktuálně z projektů“, v dubnu 2011 byl prezentován na Pedagogických dnech PdF Univerzity v Hradci králové, v květnu 2013 byl zařazen do programu semináře pro učitele ruského jazyka škol Královéhradeckého kraje v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Výstupy projektu jsou stále aktuální, prezentovaná databáze výukových materiálů a programů umožňuje jejich využití v rámci zefektivnění a zkvalitnění výuky cizích jazyků s využitím moderních informačních a komunikačních technologií.

Evropská jazyková cena LABEL 2013

Masarykova obchodní akademie, Jičín obdržela za tento projekt Evropskou jazykovou cenu LABEL 2013, jejíž součástí je finanční odměna 200 000 Kč od MŠMT.

Fotogalerie