Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktualityPro zájemce o služby

Linka seniorů funguje již 15 let a pomohla více než 300 000 volajícím

24. 11. 2017 Autor: Elpida, vložil: Jiří Zeman

Linka seniorů slaví 15 let své existence. Denně se pracovníkům Linky seniorů – bezplatné krizové linky pro seniory, svěří zhruba 100 volajících. Letos v létě překročil celkový počet zavolání na linku seniorů hranici 300 000.

Linka seniorů, kterou provozuje Elpida o.p.s., je jednou z nejvytíženějších krizových linek v ČR. Na telefonním čísle 800 200 007 je v provozu od 8.00 do 20.00 hodin každý den včetně svátků a Vánoc. Slouží především seniorům a těm, kdo o seniory pečují – blízkým osobám i profesionálům.

Nejčastěji volají senioři osamělí, toto téma se objevuje ve třetině všech hovorů. „Nemít možnost promluvit s živým člověkem několik dní je pro lidskou duši těžká zkouška, “ říká Kateřina Bohatá, vedoucí linky seniorů. „Osamělost pro seniory navíc není tíživá jen tím, že nemají s kým promluvit. Ale také nebývá nablízku nikdo, kdo by vám pomohl zvládnout to, na co už nestačí síly. Ať už běžný nákup či vyřízení žádosti o příspěvek na péči, “ dodává.

S problémem osamělosti často souvisí celá řada dalších potíží. Nejčastěji jde o nejrůznější praktické překážky, jako nemožnost zajistit si léky v době nemoci, péče o byt či dům, chybějící informace apod. Pracovník linky s volajícím zmapuje jeho konkrétní situaci, profesionálně ošetří psychický stav volajícího, vypracuje s ním plán řešení a poskytne mu kontakty na služby a instituce v místě jeho bydliště.

„Jsme zvyklí být volajícím oporou i v tématech, o kterých se nedá mluvit s nikým blízkým," říká dále Kateřina Bohatá. Patří mezi ně: úmrtí blízkého člověka, poslední fáze života s neléčitelnou nemocí, týrání či domácí násilí i sebevražda. Zavolat na linku lze s jakýmkoliv problémem zdarma, odkudkoliv z České republiky. Neostýchejte se ozvat i Vy.