Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktualityPro zájemce o služby

ANALÝZA DOPRAVNÍ DOSTUPNOSTI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB, odborná studie k rozvoji sociálních služeb v Královéhradeckém kraji

15. 12. 2011

V rámci projektu Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji II vznikla Analýza dostupnosti sociálních služeb. Studie formuluje některá opatření, jejichž aplikace by znamenala úsporu finančních prostředků až několik set tisíc ročně, při zachování dostupnosti a kvality sociálních služeb. První opatření už byla přijata. Poskytovatelé na Náchodsku posílili spolupráci při dopravě klientů a výsledkem je úspora nákladů ve výši téměř šedesáti tisíc korun ročně.

V rámci projektu Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji II vznikla Analýza dostupnosti sociálních služeb. Studie formuluje některá opatření, jejichž aplikace by znamenala úsporu finančních prostředků až několik set tisíc ročně, při zachování dostupnosti a kvality sociálních služeb. První opatření už byla přijata. Poskytovatelé na Náchodsku posílili spolupráci při dopravě klientů a výsledkem je úspora nákladů ve výši téměř šedesáti tisíc korun ročně.

První část studie je zaměřena na dopravní dostupnost vybraných ambulantních zařízení na Náchodsku, Rychnovsku a Kostelecku. Analýza se zaměřila na dostupnost služeb veřejnou hromadnou dopravou, ale zejména na zajištění dopravní dostupnosti vybraných sociálních služeb speciální dopravou zajišťovanou poskytovateli nebo soukromými dopravci.

Na základě analýzy současného stavu bylo navrženo několik možných změn v zajištění dopravy zdravotně postižených dětí do škol a sociálních zařízení, které přináší úsporné efekty. Kromě drobných změn stávajících tras je výstupem analýzy návrh trasy autobusu v regionu Jaroměř - Česká Skalice – Nové Město nad Metují - Náchod. Navrhované řešení by přispělo k úspoře nákladů na dopravu ze strany kraje i uživatelů, záleží však na konkrétních podmínkách, které jdou nad rámec studie.

„Domníváme se, že k podobným duplicitám v dopravě uživatelů může docházet i v jiných regionech, zejména tam, kde se v blízkosti nachází více sociálních zařízení, případně speciálních škol. Úspory na speciální dopravě zdravotně postižených dětí tak mohou v kraji dosáhnout i několik set tisíc ročně při zachování stejných podmínek i počtu přepravovaných,“ říká k výsledkům studie radní pro sociální oblast Vladimír Derner a dodává, že koordinace dopravy zdravotně postižených by měla být záležitostí obcí, které by kraji měly návrhy předkládat řešení. Studie si kladla za cíl ukázat směr, který by se optimalizace dopravy mohla ubírat.

Druhá část studie posuzovala dopravní dostupnost služeb rané péče. Z dodaných dat bylo navrženo teritoriální dělení působnosti jednotlivých zařízení v území Královéhradeckého kraje. Navržená řešení přináší finanční úspory, které budou dosaženy zkrácením tras dojezdů za klienty a zachovávají dostupnost a kvalitu služeb pro uživatele. Ušetřené prostředky mohou být použity na rozšíření kapacit služeb rané péče. Zavedení těchto návrhů je však dlouhodobá systematická záležitost.