Turistický portál Královéhr. kraje

Úvodní stránkaHradeckoAktivní turistikaHipostezky

Jezdecké stezky na Hradecku

Hipoturistika: Královéhradecký okruh (92 km), Hradecké lesy jinak (délka variabilní), Putování za Krakonošem (136 km)

Královéhradecký okruh

Trasa značená, barva modrá, 92 km

Vaši projížďku můžete začít nedaleko rozsáhlého areálu bojiště války z roku 1866 v Dolním Přímu /1/. Odtud se vydáte směrem na Střezetice přes Lípu do Neděliště. Ze všech míst stezky je možné krátce odbočit, napojit se na naučnou stezku po bojišti a prohlédnout si četné památky. Na přehledném místě překročíte frekventovanou silnici E67, odtud přes Předměřice nad Labem, Lochenice a Skaličku /2/ zamíříte přes Rusek /3/ až do Piletic. Zde se můžete zastavit na Šrámkově statku – centru lidových tradic. Dále jedete přes Slatinu do Nepasic. V tomto místě se můžete rozhodnout pokračovat směrem k Bědovicím /4/ a dále přes Třebechovice pod Orebem až do Potštejna, modrý okruh se však stáčí přes řeku Orlici do Bělče nad Orlicí. /5/ Tady si pochutnejte na dobrém pivu z místního pivovaru, můžete také pozorovat bílé daňky v oboře. Odtud stezka vede krásnou krajinou městských lesů k nově zrekonstruovaným Mazurovým chalupám. Rozsáhlé lesní území láká k dalším vyjížďkám po pěšinách, vy však pokračujete po modrých značkách přes Hoděšovice na Kolibu a dále lesem do Vysoké nad Labem. Nedaleko přejdete železný most a zamíříte do Opatovic nad Labem, kde v nejvhodnějším místě překročíte frekventovanou silnici 37 vedoucí do Pardubic. Z Opatovic se podél železniční trati dostanete do Čeperky. Podél Opatovického kanálu projedete do Podůlšan a Starých Ždánic. Zde se napojujete opět na hlavní stezku, která je značena červenou barvou a vede souběžně s modrými značkami až do Roudnice. Nyní je před vámi závěrečná část okruhu, který vás zavede přes Radostov až k půvabnému zámku Hrádek u Nechanic /6/.

Hradecké lesy jinak

Trasa značena částečně, barva žlutá a modrá, délka variabilní

Na východním okraji Hradce Králové se rozprostírají nádherné městské lesy se spoustou zajímavých míst. Celé území lesů je protkáno pěšími trasami i cyklostezkami, které je možné využít i pro procházku s koněm. Jako výchozí bod stanovíme Hradecký jezdecký klub /7/, v jehož blízkosti jsou rovněž dva malé procházkové okruhy. Hlavní komunikací je asfaltová cesta zvaná „Hradečnice“, v poslední třetině této cesty doporučujeme odbočit vpravo k frekventovanému výletnímu místu Mazurovy chalupy. Toto místo je ideálním cílem vaší trasy, v přírodním areálu je možné se i příjemně občerstvit, a dát tak odpočinout sobě i svému koni. Hradecké lesy skýtají mnoho dalších zajímavých lokalit, jmenujme Bělečský mlýn, písník Marokánka, Bažantnici nebo Císařskou studánku. Odtud je to už jen kousek k rybníkům Biřička, Cikán a Datlík. Naučná stezka Přírodního parku Orlice vás zavede až do Krňovic k turisticky atraktivnímu Orlickému skanzenu.

Putování za Krakonošem

Trasa značená, barva červená, 136 km

Oblast Hradecka protíná nejdůležitější jezdecká stezka Královéhradeckého kraje - Krkonošská, která navazuje na celostátní síť tras. Začíná v Pardubickém kraji a vede ze Starých Ždánic přes Roudnici kolem zámku Hrádek u Nechanic do Kunčic /6/. Kolem Nechanic zamíříte přes Tůně do Sadové, kde míjíte pomníky války 1866. Oblast Hradecka opouští stezka v Hněvčevsi, pokračuje však severně do Úhlejova na Bílou Třemešnou přes úchvatnou přehradu Les Království do Vítězné a dále pak do Krkonoš až k hranicím s Polskem. Celá trasa je průjezdná i pro povozy s koňmi.