Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktuality

Škola hrou, to jsou prázdniny s Aufori

2. 9. 2016 Autor: Lenka Matoušková

Myslíte si, že škola a učení k prázdninám nepatří? My v Aufori si myslíme, že učení může být zábavné, hravé a zajímavé, a proto jsme s rodinami zapojenými do projektu „Učí (se) celá rodina“ v kontaktu i o školních prázdninách.

Pedagožka projektu Adéla Poloprudská, která se setkává převážně s menšími dětmi, o své práci v rodinách během prázdnin říká: „S rodinami spolupracujeme stejně jako přes školní rok, ale náplň doučování se přeci jen trochu liší. Snažím se s nimi opakovat učivo z minulého ročníku a občas zabrousíme i do učiva z ročníku následujícího. Zaměřujeme se hlavně na předměty, které jim dělají problémy, ale snažím se, aby to pro ně bylo zábavné, takže to prokládám odpočinkovějšími aktivitami, než jsou matematické slovní úlohy. Na procvičení matematiky hrajeme například matematické pexeso nebo vybarvujeme matematickou omalovánku. Na opakování angličtiny jsme si překládali jejich oblíbenou písničku nebo do textu písně doplňovali vynechaná slova podle poslechu. Na procvičení českého jazyka připravuju různé přesmyčky nebo osmisměrky. S těmito menšími hraji slovní fotbal, aby si zopakovali písmenka a slovní zásobu. Když s dětmi splníme povinnosti, zahrajeme si společně nějaké hry. Je hezké vidět, že se děti na doučování těší a snaží se na sobě pracovat, i když mají prázdniny.“

Některé rodiny byly na začátku školních prázdnin zapojeny do projektu dokonce úplně nově. S jinými byla nastavena nová intenzita spolupráce – i několikrát týdně. V obou případech bylo hlavním důvodem špatné vysvědčení a opravné zkoušky z některých předmětů, které na děti čekají na konci prázdnin. Podle pedagoga Lukáše Třísky nejproblematičtějšími předměty jsou matematika, fyzika, český jazyk a chemie: „Rodiče těchto dětí naši pomoc a asistenci přes prázdniny ocení, protože i oni často tápou, neví si s těmito předměty moc rady, a i když by chtěli, nedokážou svým dětem v učení sami pomoci. Pokud jsou problémy s prospěchem způsobeny dlouhodobým zanedbáním školní přípravy, je vždy nutné řešit to i s rodiči. Zajímá mě, jak se doma s dětmi připravují, jak často. Co dělají rodiče pro to, aby si dítě známky zlepšilo. Rodičům se snažím pak ukázat nové přístupy a nápady, vše patřičně konzultujeme. To jestli mých rad využijí, je na nich samotných,“ uvádí Lukáš Tříska.

Svůj účel bezesporu splnil projekt „Učí (se) celá rodina“ v případě 8 dětí, kterým během školního roku hrozilo propadnutí. Díky spolupráci s pedagogickým pracovníkem se tomu ale podařilo zabránit. Tak tomu bylo například u 14leté Lindy*, která byla do projektu na základě doporučení pracovnice oddělení SPOD v listopadu 2015. Lindě v druhém pololetí hrozil reparát z matematiky. Linda žije se svým tatínkem, který se o dceru sice zajímal, ale nedokázal jí s učením pomoci. Pedagog projektu do rodiny docházel pravidelně jednou týdně a pomáhal Lindě s učením. Tatínek se doučování vždy účastnil a pedagog měl možnost mu vysvětlovat, jak s Lindou může o škole komunikovat, aniž by mezi nimi došlo k hádce. Díky snaze a úsilí všech Linda nakonec nepropadla a mohla si naplánovat prázdniny podle svého přání. Pedagog do rodiny docházet ale nepřestal – Linda je i přes prázdniny ochotná věnovat se učení, aby z něho nevypadla a další školní rok pro ni nebyl tak náročný.

Prázdninovou spolupráci s rodinami považuje za důležitou i pedagožka Petra Hejtmánková:. „Setkávání v letním období vnímám pozitivně, udržuje se tím jistá pravidelnost, která upevňuje pracovní návyky dětí, posiluje jejich volní vlastnosti. Zároveň prázdninový čas umožňuje setkat se i v dopoledních hodinách, což je výhoda pro dítě, které je po ránu odpočatější a lépe se soustředí. Mně osobně se moc líbí, že máme o prázdninách s dětmi daleko víc času na povídání si o tom, co je baví, zajímá a že můžeme práci prokládat i společnou hrou.“

Podívejte se, jak si s matematickou omalovánkou poradila například Angelika, která jde po prázdninách do 2. třídy.

* jméno bylo změněno

Soubory ke stažení