Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktualityPro poskytovatele služeb

Nastavení spolupráce obcí a kraje při řízení financování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji

Logo - Spolufinancováno EU

7. 5. 2013 Autor: Petra Součková

Ve čtvrtek 25. dubna 2013 se v prostorách sálu zastupitelstva na Krajském úřadě Královéhradeckého kraje uskutečnilo úvodní setkání zástupců obcí a kraje na téma Nastavení spolupráce při řízení financování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji. Setkání bylo realizováno v rámci individuálního projektu Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji III.

Vedoucí odboru sociálních věcí Ing. Mgr. Jiří Vitvar obeznámil přítomné s programem a představil přednášející. V prvním bloku představil JUDr. Karel Zuska z advokátní kanceláře HOLEC & Partneři rizika veřejné podpory při financování sociálních služeb a jejich minimalizaci, dále základní principy nakládání s veřejnými prostředky v kontextu s právními předpisy ČR a také s předpisy EU. Na závěr se zmínil o problematickém způsobu zadávání veřejných zakázek na sociální služby. Platný zákon o veřejných zakázkách nařizuje zrušit zadávací řízení v případě, že je hodnocena jediná nabídka. Realita je taková, že v daných územích poskytuje službu právě jeden poskytovatel, tzn., že by služba nemohla být zadána. Možným řešením je zadat službu formou jednacího řízení a to buď s uveřejněním, nebo bez uveřejnění. A to na základě provedeného průzkumu trhu a posouzení konkurence.

Nastavení spolupráce obcí a kraje při řízení financování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji

Následně vystoupil koordinátor plánování sociálních služeb Mgr. Jiří Zeman s otázkami a odpovědi týkajících principů nastavení a aktualizace sítě sociálních služeb. Je-li síť sociálních služeb jakýmsi relativně uzavřeným systémem, tj. souborem sociálních služeb, které jsou podporovány z veřejných zdrojů (na rozdíl od dalších sociálních služeb stojícím mimo síť), je nezbytné, aby tímto systémem nebyla narušena hospodářská soutěž mezi poskytovateli. Pokud by byla síť sociálních služeb dlouhodobě zcela uzavřeným systémem, přestaly by v rámci ní fungovat principy zdravého trhu. Měli bychom tak změnit pohled na sociální služby jako na neziskový sektor podporovaný formou dotací směrem k veřejné službě.

Nastavení spolupráce obcí a kraje při řízení financování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji

Poté dostal slovo Ing. Ivan Guman – analytik financování sociálních služeb, který představil vizi pravidel financování sítě sociálních služeb. Zúčastněné osoby byly informovány o vyrovnávací platbě, která je koncipována jako zdroj z veřejných prostředků (stát, kraj, obec) potřebných k dofinancování služby, jehož výše se stanoví rozdílem obvyklých nákladů služby a zdrojů z činnosti služby (příjmy od uživatelů služeb, zdravotních pojišťoven a ostatních tržeb z činnosti služby). V procesu rozhodování o podílu na vyrovnávací platbě je tedy nutná spolupráce jak místních samospráv Královéhradeckého kraje, tak poskytovatelů sociálních služeb. V rámci systému sítě sociálních služeb se musí přistupovat ke každému z poskytovatelů zvlášť, z důvodu odlišení rozdílností ať už v nákladech na provoz, stravování, ale i na ubytování. Financování sociálních služeb by se mělo řídit obecnými principy financování služeb veřejných zdrojů:

Hodnota za peníze -princip vymezuje, že pokud jsou veřejné finanční prostředky vynakládány na zajištění služeb, mělo by být jasně patrné, co za ně veřejný sektor dostává

Legitimní očekávání - princip formuluje, že chování veřejného zadavatele musí být transparentní, předvídatelný a jednotný, pro sociální služby jsou to především jasná pravidla pro vstup do sítě a pravidla pro omezení financí

Dodržení principů 3E – účelnost, efektivnost a hospodárnost - veřejný zadavatel je povinen sledovat, kam směřují vynaložené finanční prostředky, vyhodnocovat přiměřenost vyrovnávacích plateb, stanovovat a kontrolovat dosahování cílů služeb

Průhlednost finančních vztahů – složitost v sociálních službách umocňuje vícezdrojové financování, poskytovatelé by však měly transparentně klíčovat náklady na konkrétní služby

Hospodářská soutěž – také u sociálních služeb by mělo platit, že při poskytování služeb by měla fungovat soutěž, tedy rovný přístup k tomu, aby mohly služby poskytovat různé subjekty

Procesní zásady veřejného zadávání – při obsazování sítě služeb musí být dodržován princip soutěže, transparentnosti, rovného zacházení a nediskriminace.

Na závěr úvodního setkání mluvil o vizi spolupráce mezi obcemi a krajem vedoucí oddělení analýz, koncepcí a financování Mgr. Robert Černý. Představil plán práce, který nás čeká společně s poskytovateli sociálních služeb ohledně „popisu a čištění dat o sociálních službách“. V měsíci květnu budou probíhat na Krajském úřadě Královéhradeckého kraje projednávání krajských dotací, dále workshopy s poskytovateli služeb k vyplňování dat do Benchmarkingové aplikace. V srpnu proběhnou setkání s poskytovateli a obcemi k aktualizaci sítě sociálních služeb a na podzim roku 2013 se budou projednávat dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí na rok 2014.