Portál sociálních služeb

Sociální službyZpravodajAktualityPro poskytovatele služeb

Kraj připravil síť sociálních služeb pro příští dva roky

Logo - Spolufinancováno EU

29. 9. 2014 Autor: Jiří Zeman

Královéhradecký kraj bude v listopadu schvalovat Síť veřejně podporovaných sociálních služeb Královéhradeckého kraje pro roky 2015 – 2016. Je to v pořadí 3. síť sociálních služeb, kterou kraj schvaluje. Síť služeb tak dozná dalších změn směřujících k zpřesnění zadání služeb a posílení principu víceletého financování sociálních služeb. Do sítě sociálních služeb byly zařazeny stávající sociálních služby a další služby na základě hodnocení předložených podnětů.

Hlavní smysl sítě sociálních služeb

Hlavním impulzem k tvorbě sítě bylo zajistit jistotu a odpovídající podmínky pro poskytovatele sociálních služeb ve víceletém horizontu. Síť služeb je jakási dohoda mezi poskytovatelem a zadavateli služeb (Královéhradeckým krajem a obcemi), která definuje rozsah poskytovaných služeb a z něho vycházející vyrovnávací platbu – tedy nárok poskytovatele na dofinancování služeb z veřejných rozpočtů. Zadavatelé schválením sítě služeb deklarují zájem financovat služby ve stanoveném rozsahu. Vzhledem k nestabilním podmínkám financování sociálních služeb, zejména z finančních prostředků státního rozpočtu nelze zajistit víceleté finanční smlouvy, protože kraj by pro finanční prostředky neměl krytí. Z tohoto důvodu bude uzavřena jakási rámcová smlouva (pověření) mezi krajem a poskytovatelem, kterou kraj pověří poskytovatele k výkonu služby obecného hospodářského zájmu. Pověření upravuje základní podmínky poskytování a financování sociální služby.

Schválená síť sociálních služeb také posiluje zpětnou vazbu poskytovaným službám. Oddělilo se věcné posouzení potřebnosti služby od financování. Na základě toho lze oddělit změny ve financování z důvodu nižšího objemu financí pro daný rozpočtový rok od nezájmu zadavatelů financovat daný druh nebo rozsah služby.

Dále je síť sociálních služeb podkladem pro vydání pověření k zajištění služby obecného hospodářského zájmu. Toto pověření je jednou z nezbytných podmínek k financování sociálních služeb v souladu s pravidly veřejné podpory. Díky tomuto pověření a vyrovnávací platbě stanovené dle jednotných pravidel je možné sociální služby financovat jinak než ve známém a oblíbeném režimu de minimis, který neumožňuje kontinuální financování sociálních služeb.

Závaznost sítě

Síť sociálních služeb je postavena na principu hodnoty za peníze. Hodnota je v síti sociálních služeb vyjádřena průměrným ročním přepočteným počtem pracovníků v přímé práci a lůžky u pobytových sociálních služeb. Oproti tomu je vypočtena vyrovnávací platba, tj. celkový objem veřejných finančních prostředků, kteří zadavatelé poskytnou za realizaci sociální služby.

Způsob použití ukazatelů o pracovnících a lůžcích souvisí s jejich závazností. V případě, že poskytovatelé nezajistí minimální rozsah služby stanovený těmito ukazateli, vyrovnávací platba se bude krátit nebo nebude poskytnuta. Krácení vyrovnávací platby bude zapracováno do smluv o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu Královéhradeckého kraje.

Poskytovatelé sociálních služeb mohou zajistit v průběhu roku vyšší rozsah přepočtených úvazků v přímé práci, ať už na základě úspor z poskytnuté vyrovnávací platby nebo ze zdrojů získaných z nadací, darů nebo jiných zdrojů. Personální zabezpečení je hodnoceno jako průměrný přepočtený počet pracovníků, poskytovatelé tak nemusí zajišťovat personál ve stejném rozsahu celý rok a mají poměrně pružné podmínky k tomu reagovat na případné sezónní výkyvy poptávky a upravovat aktuální počet pracovníků.

Princip hodnoty za peníze posiluje jistotu pro poskytovatele, při sníženém objemu financí v síti sociálních služeb se přistoupí ke krácení vyrovnávacích plateb tak, aby byly zajištěny odpovídající podmínky pro služby. Další krácení pak připadá na krácení rozsahu služeb, kdy oproti krácení financí je snižována hodnota tj. rozsah služby. Krácení rozsahu služeb je vždy složitější než anonymní snižování finančních prostředků.

Věcná východiska pro aktualizaci sítě služeb

Směřování sítě sociálních služeb je určeno prioritami Strategie Královéhradeckého kraje v oblasti sociálních služeb (Strategie) a principy, které Strategie formuluje. Soulad předkládaných podnětů s prioritami kraje je zajištěn věcným hodnocením předkládaných podnětů. Rozvoj služeb v souladu s těmito principy je podpořen bodovým ohodnocením předkládaných podnětů k aktualizaci služeb.

Mezi hlavní priority při aktualizaci sítě služeb patří podpora terénních a ambulantních služeb, podpora života v přirozeném sociálním prostředí, posilování výkonové kapacity pobytových služeb pro seniory v souladu s nárůstem potřebnosti uživatelů, podpora služeb pro osoby s duševním onemocněním nebo podpora rodin ohrožených sociálním vyloučením zajišťovaná terénní formou.

Jednou z priorit je také zajištění odpovídajících provozních podmínek tak, aby služby byly schopny reagovat na změny potřeb stávajících uživatelů. Snaha zadavatelů také směřuje k zajištění takového rozsahu služby, aby byly zajištěny základní předpoklady pro kvalitu služby. Změna poskytované služby je upřednostňována před vyřazováním služeb ze sítě.

Redukční opatření také vychází ze schválené Strategie. V síti služeb se tak snížil počet poradenských služeb pro zdravotně postižené, snížil se počet nízkoprahových zařízení pro děti a mládež a po vzájemné dohodě také ukončila poskytování sociálních služeb Diakonie Broumov.

Aktualizace údajů v síti sociálních služeb a zařazení nových služeb

Aktualizace sítě sociálních služeb probíhá dvakrát ročně vždy v 2. kalendářním čtvrtletí pro aktuální rok financování a ve 3. kalendářním čtvrtletí pro následující rok financování. Termíny aktualizace souvisí s termíny hlavních dotačních řízení tj. financování ze státního rozpočtu ČR a z rozpočtu kraje.

Podněty mohou podávat poskytovatelé sociálních služeb a obce na základě výzvy Kraje. Podněty jsou předkládány prostřednictvím Systému řízení a financování sociálních služeb, který je dostupný z adresy http://sitkhk.ders.cz . V tomto systému předkladatel podnětu zadá požadované hodnoty a do poznámek a komentářů doplní odůvodnění požadovaných změn. U nových služeb je nutné zaslat podnět prostřednictvím formuláře, který bude zveřejněn na stránkách obsahujících výzvu k aktualizaci sítě služeb. U nových služeb není nutné mít registraci sociální služby.

K podnětu je nutné přiložit vyjádření obecního úřadu s rozšířenou působností, které se vyjadřuje k potřebnosti služby tj. zda přispívá k řešení nepříznivé sociální situace obyvatel regionu a vyjádření místní samosprávy k podpoře služby, která by měla být vyjádřena i finančně. Předkládané podněty by poskytovatelé sociálních služeb měli mít projednány se zadavateli předem. Projednání usnadňuje věcné hodnocení předloženého podnětu k aktualizaci sítě sociálních služeb.

Hodnocení je prováděno pracovníky odboru sociálních věcí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje. Na základě stanovených kritérií vycházejících ze schválené Metodiky víceletého financování a Strategie. Hodnotících se soulad služby s prioritami a principy Strategie, potřebnost služby, vazba navrhované služby na ostatní služby poskytované v regionu a přirozené nástroje pomoci či veřejné služby (využití principu subsidiarity poskytované pomoci), přiměřenost navržených kapacit a potřebnost služby ve vztahu k regionu. Hodnoceno je také vyjádření obecních úřadů a samospráv.

Po provedeném věcném hodnocení předložených podnětů jsou návrhy na akceptaci změn předloženy Komisi rady kraje pro plánování a financování sociálních služeb, která je složena ze zástupců obcí s rozšířenou působností a zástupců krajské samosprávy. Poté návrhy schvalují orgány kraje. Aktualizace sítě služeb je také závislá na objemu finančních prostředků určeném na sociální služby. Aktualizace sítě je prováděna vždy tak, aby zadavatelé zajistili odpovídající finanční podmínky pro poskytovatele, které jim umožní stabilní poskytování sociálních služeb.

Podpora implementace systému víceletého financování sociálních služeb v Královéhradeckém kraji je součástí aktivity IP Rozvoj dostupnosti a kvality sociálních služeb v Královéhradeckém kraji III.