Občanské poradny hlásí nárůst problémů s dluhy

23. 2. 2021

Omezení ekonomiky v souvislosti s epidemií COVID-19 značně dopadá na osoby s nižšími příjmy, které měly uzavřeny půjčky. Omezení příjmů či ztráta zaměstnání vedou ke snížení schopnosti splácet své závazky vůči věřitelům. Pomoc tak častěji hledají v síti sociálně právních občanských poraden. Ty kromě dluhů řeší mnohem častěji otázky týkající se rodinných problémů a způsobu jejich řešení. Častější jsou také dotazy týkající se ochrany zaměstnanců před výpovědí ze zaměstnání.

„Od druhé poloviny roku 2020 jsme zaznamenali zvýšený zájem o dluhové poradenství. Občané se na nás často obraceli o pomoc v situaci, kdy přišli o finanční příjem a neměli tak na úhradu dohodnutých splátek u úvěrů, které si sjednali před krizí způsobenou nákazou koronaviru. Často byly splátky po splatnosti více jak 30 dnů a hrozilo jim tak exekuční řízení, kterému jsme se snažili vyhnout,“ říká k činnosti poradny Centra pro rodinu v Broumově zástupce vedoucího Martin Minařík, podle něho pak poradny častěji, než dříve pomáhají svým klientům podat návrhy na povolení oddlužení.

Kromě dluhové problematiky řeší občanské poradny dotazy z mnoha oblastí každodenního života. „Poskytujeme rady týkající se pracovního práva, jako je postup zaměstnavatele při výpovědi, náhrada škody zaměstnanci. Častým tématem jsou pak sousedské vztahy, problematika práv v souvislosti s nájemními smlouvami, zánik manželství, úprava poměrů k nezletilým dětem, výživné. Lidé se na poradny obrací i se spotřebitelskými dotazy. Svoji pomocnou ruku poskytují poradny i obětem domácího násilí,“ popisuje činnost občanské poradny v Rychnově nad Kněžnou její vedoucí Jana Suchá.

I přes hygienická opatření jsou všechna poradenská místa v provozu. Kromě osobní návštěvy lze poradny kontaktovat vzdálenou formou. „S ohledem na hygienická opatření jsme rozšířili poradenství prostřednictvím Skype a chatu na Facebooku, počet telefonních linek jsme rozšířili ze tří na šest. Nejčastěji nás klienti kontaktují telefonicky. Díky tomu jsou telefonní linky, zejména v Hradci Králové, přetížené,“ říká Veronika Semeráková, poradkyně Občanského poradenského střediska v Hradci Králové. Přesto, že poradny posílily možnosti vzdálené komunikace, je osobní kontakt v některých případech nezbytný.

Poradny se shodují, že epidemie COVID-19 odlákala poradnám část klientů. Ti se ale na poradny obracejí se složitějšími situacemi a zvyšuje se tak náročnost poskytovaného poradenství. Poradny pak musí častěji spolupracovat s dalšími subjekty, úřady práce, insolvenčními správci či jinými neziskovými organizacemi.

Přes současná omezení by lidé neměli odkládat řešení své nepříznivé situace. Zástupci poraden se shodují, že důležité je včas vyhledat odbornou pomoc, která jim v jejich situaci pomůže. „Při poklesu příjmů, což je bohužel v posledním roce velmi časté, nejsou naši klienti schopni hradit nezbytné závazky v plné výši. V takovém případě je už na místě požádat věřitele (banku nebo jinou nebankovní společnost) o snížení nebo odklad splátek,“ zmiňuje důležité zásady Veronika Semeráková. Podle ní často lidé problémy odkládají, což jejich nepříznivou situaci jen prohlubuje. „Důsledkem takového jednání je zpravidla vymáhání dlužné částky soudní cestou a dluh se tímto zvyšuje o pokuty, penále a náklady spojené se soudem,“ vyjmenovává dopady neřešení dluhů.

Občanské poradny jsou k dispozici v Hradci Králové, Hořicích, Jičíně, Vrchlabí, Trutnově, Hostinném, Dvoře Králové nad Labem, Jaroměři, Náchodě, Broumově, Rychnově nad Kněžnou a Kostelci nad Orlicí. Kontaktní údaje najdete v adresáři sociálních služeb http://socialnisluzbykhk.cz, v sekci orientace v právech a povinnostech.