Na kolejích v Královéhradeckém kraji se představil první vlak na vodíkový pohon

24. 5. 2022

Částí Královéhradeckého kraje projel první vlak na vodíkový pohon nasazený do běžného provozu v České republice. Jeho pohon představuje alternativu vůči dieselovým motorům, a to zejména na neelektrifikovaných tratích. Vodíkový vlak má dojezd okolo tisíce kilometrů na jedno natankování a je velice tichý.

Na kolejích v Královéhradeckém kraji se představil první vlak na vodíkový pohon

„Ze střednědobého výhledu je nasazení vlaků na vodíkový pohon pro Královéhradecký kraj výborná příležitost, jak využít tento typ technologie na tratích, které nejsou elektrifikovány a jejichž elektrifikace by byla velice nákladná. Příkladem je trasa z Hradce Králové do Jičína nebo z Chocně přes Týniště nad Orlicí do Náchoda. Na těchto tratích může být vodíkový pohon ideálním řešením. V rámci železničního tendru dojde v našem regionu do roku 2026 k omlazení 70 % všech nasazených vlaků, takže další možnost na využití moderní technologie se tímto přímo nabízí,“ uvedl hejtman Martin Červíček během představení vlaku na hradeckém hlavním nádraží.

Vlak na vodíkový pohon vyvinula v letech 2014 až 2016 společnost Alstom. Od roku 2018 necelých 80 souprav jezdí v Německu či Švédsku. Společnost letos v květnu uspořádala jízdu po České republice, aby vlak představila zástupcům dopravních společností a místních samospráv, které spoje hromadné dopravy objednávají.

Na kolejích v Královéhradeckém kraji se představil první vlak na vodíkový pohon
Nový typ vlaku si prohlédl i hejtman Martin Červíček.

Vodíkový vlak Coradia iLint je v podstatě vlak poháněný elektřinou, která vzniká v jeho motoru chemickou reakcí molekul vodíku s kyslíkem. Odpadní látkou je v tomto případě voda a vodní pára, která uniká z výfuků jako jediná zplodina pohonu. Výhody oproti dieselovému motoru jsou především v jeho naprosté tichosti a absenci otřesů.

Na jedno natankování ujede vodíkový vlak zhruba 800 až 900 kilometrů a natankovat jeho nádrže trvá asi 20 minut. Na trati se pak souprava dokáže pohybovat rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Souprava je vybavena také bateriemi, které se při jízdě průběžně dobíjejí a pomáhají vlaku například při rozjezdu.

Královéhradecký kraj uzavřel hlavní část železničního tendru v září roku 2021. V regionu díky tomu od prosince 2021 zajišťují na objednávaných tratích veřejnou drážní dopravu České dráhy. Jejich vlaky za dobu 10 let v regionu najedou 58 milionů vlakokilometrů, za které kraj zaplatí 9,3 miliardy korun. V rámci trvání nové smlouvy dopravce nasadí čtyři desítky nových nízkopodlažních vlaků. Omlazením tak projde až 70 % všech vlaků nasazených v Královéhradeckém kraji.

Fotogalerie