Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve školách
Vážení, zveřejňuji metodiku vytvořenou v rámci projektu CPIV (Centra podpory inkluzivního vzdělávání) v roce 2012. Jejím cílem bylo zmapovat potřeby základních škol v oblasti prevence rizikového chování a nabídnout jim příklady toho, jak tuto problematiku řeší jinde a co se jiným školám osvědčuje. Jedná se o jakýsi výstup z „burzy osvědčených nápadů“. V původním názvu metodiky CPIV pracoval s termínem sociálně patologické jevy, který byl nahrazen aktuálním pojmem rizikové chování, a to i s ohledem na metodické doporučení MŠMT č.j.21291/2010- 28 („Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních“), které nahradilo Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j.: 20 006/2007-51.
Obsah
1. Úvod do primární prevence rizikového chování ve škole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
2. Mapování potřeb na konkrétních školách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
3. Záškoláctví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
4. Vedení třídy jako sociální skupiny při preventivních aktivitách. . . . . . . . . . . . . . . 25
5. Adaptační program OSTROV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
6. Adaptační kurz pro žáky 6. třídy - HÁDEJ, KDO JSEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
7. Adaptační kurz pro žáky 6. třídy - SPOKOJENÁ TŘÍDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
8. Vím, co smím, co chci, co cítím. A umím si za tím stát.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
9. Program proti šikaně. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
10. Kyberšikana – nebezpečné prostředí internetu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
11. Internetové prostředí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
12. Agrese není hra, agrese nemá pravidla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
12. 1 Agrese není hra I. 90
12. 2 Agrese není hra II. 95
13. Program ZDRAVÁ MLÁDEŽ, téma alkohol a kouření.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
14. Marihuana, program pro žáky 7.–9. třídy ZŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
15. Hrozby extremismu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
16. Programy z oblasti rizikového chování, které se školám osvědčily. . . . . . . . . . . . . 115
17. Poskytovatelé preventivních aktivit pro děti a mládež.v Moravskoslezském kraji . . . . . 118
Metodika je volně ke stažení na: http://www.cpiv.cz/images/stories/CPIV/Realizacni-tym/metodika%205.pdf