Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve školách

3. 5. 2013 Autor: Dita Kosová

Vážení, zveřejňuji metodiku vytvořenou v rámci projektu CPIV (Centra podpory inkluzivního vzdělávání) v roce 2012. Jejím cílem bylo zmapovat potřeby základních škol v oblasti prevence rizikového chování a nabídnout jim příklady toho, jak tuto problematiku řeší jinde a co se jiným školám osvědčuje. Jedná se o jakýsi výstup z „burzy osvědčených nápadů“. V původním názvu metodiky CPIV pracoval s termínem sociálně patologické jevy, který byl nahrazen aktuálním pojmem rizikové chování, a to i s ohledem na metodické doporučení MŠMT č.j.21291/2010- 28 („Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních“), které nahradilo Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci sociálně patologických jevů u dětí a mládeže č. j.: 20 006/2007-51.

Obsah

1. Úvod do primární prevence rizikového chování ve škole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

2. Mapování potřeb na konkrétních školách . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14

3. Záškoláctví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

4. Vedení třídy jako sociální skupiny při preventivních aktivitách. . . . . . . . . . . . . . . 25

5. Adaptační program OSTROV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32

6. Adaptační kurz pro žáky 6. třídy - HÁDEJ, KDO JSEM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

7. Adaptační kurz pro žáky 6. třídy - SPOKOJENÁ TŘÍDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

8. Vím, co smím, co chci, co cítím. A umím si za tím stát.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52

9. Program proti šikaně. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

10. Kyberšikana – nebezpečné prostředí internetu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

11. Internetové prostředí. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84

12. Agrese není hra, agrese nemá pravidla. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87

12. 1 Agrese není hra I. 90

12. 2 Agrese není hra II. 95

13. Program ZDRAVÁ MLÁDEŽ, téma alkohol a kouření.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

14. Marihuana, program pro žáky 7.–9. třídy ZŠ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108

15. Hrozby extremismu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111

16. Programy z oblasti rizikového chování, které se školám osvědčily. . . . . . . . . . . . . 115

17. Poskytovatelé preventivních aktivit pro děti a mládež.v Moravskoslezském kraji . . . . . 118

Metodika je volně ke stažení na: http://www.cpiv.cz/images/stories/CPIV/Realizacni-tym/metodika%205.pdf