Odpověď na žádost o informace doručenou dne 20.05.2015

5. 6. 2015 Autor: Miroslava Hlavová

Váš dopis ze dne | Vaše značka (č. j.) Naše značka (č. j.) Hradec Králové
29.05.2015 IZ-40/VZ/2015 01.06.2015

Odbor | oddělení Vyřizuje | linka | e-mail
vnitra a krajský živnostenský úřad |  oddělení stížností a dozoru obcí | Miroslava Hlavová│472 | mhlavova@kr-kralovehradecky.cz

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 20.05.2015

Vážený pane,

dne 20.05.2015 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen „krajský úřad“) prostřednictvím e-podatelny Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které žádáte poskytnutí informací, týkající se udělování pokut v roce 2013 podle ustanovení § 35 a § 39 zákona číslo 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, za porušování cit. zákona ve vztahu k archeologickým nálezům a památkám, tzn.:

1) všechna rozhodnutí/usnesení KÚ vydaná v roce 2013 o uložení pokuty podle § 35 odst. 2 písm. f) a písm. g) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů,

2) všechna rozhodnutí/usnesení KÚ vydaná v roce 2013 o uložení pokuty podle § 39 odst. 2 písm. f) a písm. g) zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů.

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod čj. IZ-40/VZ/2015, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O vyjádření a předání podkladů k vyřízení žádosti byl požádán věcně příslušný odbor regionálního rozvoje, grantů a dotací krajského úřadu.

Odbor regionálního rozvoje, grantů a dotací, oddělení kultury a památkové péče, krajského úřadu se obsahem Vaší žádostí podrobně zabýval a na základě Vašich požadavků sdělil, že v roce 2013 bylo vydáno celkem 5 rozhodnutí o uložení pokuty za porušení zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů, ve vztahu k archeologickým nálezům a památkám. Z tohoto počtu byla dvě řízení zastavena z důvodu uplynutí jednoroční prekluzivní lhůty.

Krajský úřad při zpracování žádosti zjistil, že část požadovaných informací obsahuje osobní údaje, neboť tři z pěti výše uvedených vydaných rozhodnutí se týkají fyzických osob.

Podle ustanovení § 8a InfZ informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy upravujícími jejich ochranu, přičemž ochranu osobních údajů upravuje zákon číslo 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“).

Krajský úřad jako povinný subjekt je povinen, dle ustanovení § 5 odst. 3 zákona o ochraně osobních údajů, si počínat tak, aby při zpracování osobních údajů dbal práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu a je tím, kdo nese sankční odpovědnost za případné porušení uvedené povinnosti. Při zpracování osobních údajů musí krajský úřad v souladu s ustanovením § 10 dbát na to, aby subjekt údajů neutrpěl újmu na svých právech, zejména na právu na zachování lidské důstojnosti a také dbá na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a osobního života subjektu údajů.

Z judikatury (rozsudek rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 22.10.2014, č.j. 8 As 55/2012-62, rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 17.12.2014, čj. 1 As 189/2014-48) vyplývá pro povinný subjekt povinnost respektovat, že osoby, které by mohly být poskytnutím informace dotčeny, mají práva plynoucí ze základních zásad činnosti správních orgánů a v daném kontextu se na ně vztahuje především ustanovení § 4 odst. 4 správního řádu, podle něhož správní orgán umožní dotčeným osobám uplatňovat jejich práva a oprávněné zájmy.

V návaznosti na tuto skutečnost Vás krajský úřad dopisem ze dne 26.05.2015, č.j. IZ-40/VZ/2015 informoval o zjištěných podkladech k Vaší žádosti (počet rozhodnutí včetně zastavených) a zároveň jste byl vyzván k upřesnění žádosti o informace, a to v souladu s ustanovením § 14 odstavce 5 písmena b) InfZ ve smyslu, požadujete-li celé rozhodnutí včetně osobních údajů fyzických osob (v tomto případě by byl povinný subjekt nucen postupovat dle výše uvedeného procesu) anebo Vám postačí pouze rozhodnutí bez uvedených konkrétních osobních údajů fyzických osob, v takovém případě by Vám byly poskytnuty anonymizovaná rozhodnutí, ve kterých by byly znečitelněny osobní údaje fyzických osob v rozsahu jméno, příjmení, datum narození a adresa bydliště. Dále jste byl požádán o upřesnění informace, požadujete-li též rozhodnutí, kterými byla řízení zastavena.

Dne 29.05.2015 obdržel krajský úřad Vaši upřesněnou žádost o poskytnutí informací, ve které svoji žádost upřesňujete takto, cit.:

  • „Žádám poskytnout všech pět rozhodnutí, včetně těch o zastavení řízení, i když o pokutách nebylo rozhodnuto.
  • Žádám poskytnout všech pět rozhodnutí, přičemž v případě týkajících se fyzických osob postačuje poslat anonymizovanou podobu, jak je běžně používána např. ve zveřejněných rozsudcích NSS či Ústavního soudu, resp. jak podatel běžně od povinných subjektů získal již v minulosti.“

S odkazem na upřesnění Vaší žádosti výše uvedené Vám v příloze tohoto sdělení zasíláme na Vámi uvedenou emailovou adresu požadované materiály ve formátu .pdf souborů (celkem 5 souborů).

S pozdravem

Ing. Miroslav Vrba, MPA
vedoucí odboru vnitra a krajský živnostenský úřad