Odpověď na žádost o informace doručenou dne 13.05.2019 a upřesněnou sdělením doručeným dne 17.05.2019

24. 5. 2019 Autor: Miroslava Hlavová

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 13.05.2019
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-48/OP/2019

VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová
ODBOR | ODDĚLENÍ: oddělení stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 472 
E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 21. května 2019

Počet listů: 4
Počet příloh: 3 / elektronické dokumenty
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 13.05.2019 a upřesněnou sdělením doručeným dne 17.05.2019

Vážená paní,

dne 13.05.2019 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí informací týkajících se provozování vodovodu v obci Zábřezí-Řečice, a to konkrétně kopie níže uvedených dokumentů v elektronické podobě:

  1. Povolení orgánu veřejné správy podle § 6 k provozování vodovodu obce Zábřezí-Řečice
  2. Majetkovou evidenci vodovodů obce Zábřezí-Řečice
  3. Provozní evidenci vodovodů obce Zábřezí-Řečice
  4. Plán financování obnovy vodovodů obce
  5. Informaci, zda a jakým způsobem obec vytváří prostředky na obnovu, informace o užití těchto prostředků
  6. Údaje o technickém stavu vodovodů
  7. Informaci, zda obec pravidelně předává ukazatele jakosti vody, (zda obec provádí odběry a rozbory vzorků surové vody v místě odběru před vlastní úpravou)

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod spisovou značku KUKHK-IZ-48/OP/2019, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/ )

Odbor životního prostředí a zemědělství krajského úřadu se Vaší žádostí podrobně zabýval a na základě jeho podkladů může povinný subjekt celkově shrnout, že Vašim požadavkům uvedeným pod body 1 až 3 má krajský úřad k dispozici, v elektronické podobě, ale Vámi požadovaná povolení orgánu veřejné správy k provozování vodovodu obce Zábřezí-Řečice v bodě 1 (k dispozici jsou 2 kopie) obsahují osobní údaje konkrétních fyzických osob (odpovědných zástupců), zejména jména, příjmení, data narození, adresy bydliště.

S ohledem na tuto skutečnost, tedy, že obě dvě vydaná rozhodnutí krajského úřadu týkající se povolení k provozování vodovodu a kanalizace pro veřejnou potřebu, obsahují množství osobních údajů konkrétních fyzických osob, zejména jména, příjmení, data narození, adresy bydliště, byla jste sdělením krajského úřadu ze dne 17.05.2019 vyzvána k upřesnění své žádosti ve smyslu, požadujete-li vydaná rozhodnutí krajského úřadu včetně osobních údajů fyzických osob.

Dne 17.05.2019 obdržel povinný subjekt Vaše sdělení, ve kterém uvádíte, že v rozhodnutích Krajského úřadu Královéhradeckého kraje týkajících se povolení k provozování vodovodu a kanalizace pro veřejnou potřebu, nepožadujete osobní údaje fyzických osob. Proto krajský úřad přistoupil k Vašemu požadavku následovně.

Dle ustanovení § 8a InfZ informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu. V poznámce pod čarou číslo 4a) k tomuto ustanovení InfZ odkazuje příkladmo na ustanovení § 11 až 16 zákona číslo 40/1964 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů, který však byl s účinností od 01.01.2014 zrušen a nahrazen občanským zákoníkem (zákonem číslo 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů) a dále na ustanovení § 5 a 10 zákona číslo 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů (dále také „ZOOÚ“). Dne 25.05.2018 nabylo účinnosti Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), dále jen „GDPR“, které nahradilo předcházející vnitrostátní úpravu ochrany osobních údajů v zákoně číslo 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Dle čl. 4 bod 1 GDPR se pro účely nařízení rozumí „osobními údaji“ veškeré informace o identifikované nebo identifikovatelné fyzické osobě (dále jen „subjekt údajů“); identifikovatelnou fyzickou osobou je fyzická osoba, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické, fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské identity této fyzické osoby.

Dle čl. 4 bod 2 GDPR se pro účely nařízení rozumí „zpracováním“ jakákoliv operace nebo soubor operací s osobními údaji nebo soubory osobních údajů, který je prováděn pomocí či bez pomoci automatizovaných postupů, jako je shromáždění, zaznamenání, uspořádání, strukturování, uložení, přizpůsobení nebo pozměnění, vyhledání, nahlédnutí, použití, zpřístupnění přenosem, šíření nebo jakékoliv jiné zpřístupnění, seřazení či zkombinování, omezení, výmaz nebo zničení.

Dle čl. 6 odst. 1 GDPR je zpracování osobních údajů zákonné, pouze pokud je splněna nejméně jedna z těchto podmínek a pouze v odpovídajícím rozsahu: a) subjekt údajů udělil souhlas se zpracováním svých osobních údajů pro jeden či více konkrétních účelů; b) zpracování je nezbytné pro splnění smlouvy, jejíž smluvní stranou je subjekt údajů, nebo pro provedení opatření přijatých před uzavřením smlouvy na žádost tohoto subjektu údajů; c) zpracování je nezbytné pro splnění právní povinnosti, která se na správce vztahuje; d) zpracování je nezbytné pro ochranu životně důležitých zájmů subjektu údajů nebo jiné fyzické osoby; e) zpracování je nezbytné pro splnění úkolu prováděného ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci, kterým je pověřen správce; f) zpracování je nezbytné pro účely oprávněných zájmů příslušného správce či třetí strany, kromě případů, kdy před těmito zájmy mají přednost zájmy nebo základní práva a svobody subjektu údajů vyžadující ochranu osobních údajů, zejména pokud je subjektem údajů dítě, přičemž písm. f) se netýká zpracování prováděného orgány veřejné moci při plnění jejich úkolů.

Podle čl. 6 GDPR tedy může povinný subjekt jako správce zákonně zpracovávat osobní údaje pouze za splnění alespoň jedné z výše uvedených podmínek, tedy především se souhlasem subjektu údajů a bez tohoto souhlasu jen za podmínek stanovených v citovaném ustanovení.

Ohledně problematiky osobních údajů Vás proto povinný subjekt vyzval, jak již bylo uvedeno výše, abyste upřesnila, zda Vám o osobní údaje uvedené v rozhodnutích jde. Vzhledem k tomu, že jste upřesnila, že osobní údaje nepožadujete, přistoupil povinný subjekt ve smyslu výše popsaných ustanovení GDPR k anonymizaci osobních údajů obsažených v jednotlivých vydaných rozhodnutích. Protože jste osobní údaje nepožadovala, povinný subjekt i přes provedenou anonymizaci z tohoto hlediska zcela vyhověl Vaší žádosti a nevydával ohledně anonymizace osobních údajů rozhodnutí o částečném odmítnutí žádosti.

Povinný subjekt pro úplnost dodává, že anonymizoval osobní údaje fyzických osob, jak je uvedeno níže.

Rozhodnutí číslo jednací 29887/ZP/2004-Ch ze dne 13.12.2004, anonymizovány osobní údaje fyzické osoby - odpovědného zástupce: strana 1 (výroková část) – jméno, příjmení, datum a místo narození, adresa bydliště, strana 2 (odůvodnění) – jméno a příjmení odpovědné osoby, strana 3 (doručenka) – jméno, příjmení odpovědné osoby za převzatou zásilku.

Rozhodnutí spisové značky 22522/ZP/2011-4 ze dne 16.01.2012, anonymizovány osobní údaje fyzické osoby - odpovědného zástupce: strana 1 (výroková část) – jméno, příjmení, datum narození, adresa bydliště, strana 2 (odůvodnění) – jméno, příjmení, datum narození, adresa bydliště, jméno, příjmení, datum narození, adresa bydliště (původní odpovědná osoba), jméno a příjmení odpovědného zástupce (v textu odůvodnění), strana 3 – jméno, příjmení, datum narození a adresa bydliště (v textu odůvodnění), strana 3 (stanovení okruhu účastníků řízení) – jméno, příjmení, datum narození, adresa bydliště, jméno, příjmení, datum narození, adresa bydliště (původní odpovědná osoba), strana 4 (rozdělovník) – jméno, příjmení, adresa bydliště (odpovědná osoba), jméno, příjmení, adresa bydliště (původní odpovědná osoba), údaje na doručence – jméno, příjmení, adresa odpovědné osoby, jméno a příjmení vydávající pracovnice pošty.

Vaše požadavky uvedené pod body 2 a 3 žádosti (majetková a provozní evidence vodovodů Zábřezí-Řečice) jsou splněny v přiloženém tabulkovém souboru obsahujícím obě evidence.

K tomuto souboru povinný subjekt uvádí, že opět musel přistoupit k anonymizaci osobních údajů fyzické osoby, která je v těchto souborech uvedena jako zpracovatel, a to následovně.

1. tabulka: sloupec AV – adresa zpracovatele, sloupec AW – jméno a příjmení zpracovatele, sloupec AX – telefon zpracovatele, sloupec AY – emailový kontakt zpracovatele.

2. tabulka: sloupec AS – adresa zpracovatele, sloupec AT – jméno a příjmení zpracovatele, sloupec AU – telefon zpracovatele, sloupec AV – emailový kontakt zpracovatele.

Závěrem krajský úřad v rámci vypořádání se s celou žádostí odkazuje na svoje sdělení ze dne 17.05.2019, spis. zn. KUKHK-IZ-48/OP/2019, doručené Vám dne 17.05.2019, kterým byla Vaše žádost podaná dne 13.05.2019, v bodech 4 až 7 odložena, a to v souladu s ustanovením § 14 odstavce 5 písmena c) InfZ, s odůvodněním, že Vámi požadované informace se nevztahují k působnosti krajského úřadu. Požadovanými informacemi týkajícími se financování a technického stavu vodovodu by zřejmě měl disponovat vlastník vodovodu obec Zábřezí-Řečice a informací týkající se předávání ukazatele jakosti vody Český hydrometeorologický ústav.

Sdělení včetně výše uvedených příloh zasíláme, dle Vašeho požadavku, na Vámi uvedenou emailovou adresu.

S pozdravem

„otisk razítka“

Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

v z. Mgr. Vladimír Kučera v. r.
právník oddělení stížností a dozoru obcí

 

Soubory ke stažení