Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.07.2018

16. 7. 2018 Autor: Miroslava Hlavová

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno

ZE DNE: 02.07.2018

NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-83/OP/2018


VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová

ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí

LINKA | MOBIL: 495 817 472

E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz


DATUM: 11.07.2018


Počet listů: 5

Počet příloh: 3

Počet svazků: 0

Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5


Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.07.2018


Vážený pane inženýre,

dne 03.07.2018 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací, citace textu:

„obracím se na vás, konkrétně na Královéhradecký kraj (dále jen „povinný subjekt“), jakožto územní samosprávný celek, potažmo veřejnou instituci nakládající s veřejnými prostředky, s žádostí o poskytnutí informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.

…….

Pro potřeby této žádosti jsou za vedoucí zaměstnance považováni všichni ředitelé příspěvkových organizací zřizovaných povinným subjektem, a současné též ředitelé a jiní představitelé (předsedové představenstev, jednatelé apod.) dalších organizací, společností či jiných právních subjektů, ke kterým má povinný subjekt zakladatelský, spoluvlastnický nebo vlastnický vztah. Za zaměstnavatele je označována organizace, společnost či jiný právní subjekt, kde má vedoucí zaměstnanec uzavřen pracovněprávní vztah, a to bez ohledu na způsob jeho vzniku (jmenování, pracovní smlouva apod.).

1) V prvé řadě žádám povinný subjekt o poskytnutí informace, zda mohou vedoucí zaměstnanci používat motorová vozidla v majetkové evidenci zaměstnavatele i pro soukromé účely.

2) Pokud tomu tak je, žádám dále povinný subjekt o poskytnutí informací:

a) Ve kterém předpisu povinného subjektu či obecně závazném právním předpisu je uvedené blíže upraveno. Současně žádám o poskytnutí kopie tohoto předpisu.

b) Koho a jakým způsobem mohou vedoucí zaměstnanci požádat o souhlas s používáním motorových vozidel i pro soukromé účely. Současně žádám o poskytnutí kopie předpisu, ve kterém je uvedený postup blíže upraven, pokud je tento odlišný od předpisu uvedeného v předchozím bodu.

c) Kdo (jaký orgán) a jakým způsobem uděluje vedoucím zaměstnancům souhlas s používáním motorových vozidel i pro soukromé účely. Současně žádám o poskytnutí kopie přepisu, ve kterém je uvedený postup blíže upraven, pokud je tento odlišný od předpisů uvedených v předchozích bodech.

d) Kolik vedoucích zaměstnanců požádalo o souhlas s používáním motorových vozidel i pro soukromé účely včetně uvedení jejich jmen a názvů zaměstnavatelů. Současně žádám o poskytnutí kopií těchto žádostí.

e) Kolika vedoucím zaměstnancům byl udělen souhlas s používáním motorových vozidel i pro soukromé účely včetně uvedení jejich jmen a názvů zaměstnavatelů. Současně žádám o poskytnutí kopií těchto rozhodnutí.

f) Kolika vedoucím zaměstnancům nebyl udělen souhlas s používáním motorových vozidel i pro soukromé účely včetně uvedení jejich jmen a názvů zaměstnavatelů. Současně žádám o poskytnutí kopií těchto rozhodnutí, a též i zdůvodnění neudělení souhlasů, nejsou-li zřejmé přímo z rozhodnutí.

g) Kdo a jakým způsobem provádí kontrolu používání motorových vozidel vedoucími zaměstnanci zejména pak z hlediska oprávněnosti použití a efektivity provozu v souladu s vnitřními předpisy zaměstnavatele, vnitřními předpisy povinného subjektu či obecně závaznými právními předpisů. Současně žádám o poskytnutí kopie předpisu, ve kterém je uvedený postup blíže upraven, pokud je tento odlišný od předpisů uvedených v přechozích bodech.

h) Byla na základě některé z kontrol uvedené v předchozím bodu ze strany povinného subjektu (nebo jiných kontrolních orgánů) zjištěna neshoda, a pokud ano, jaká byla v uvedeném případě přijata nápravná opatření a jaké byly vyvozeny důsledky pro vedoucího zaměstnance. Současně žádám o poskytnutí kopií protokolů z kontrol a kopií dalších souvisejících dokumentů v této věci (námitky, rozhodnutí, usnesení apod.).

Upřesňuji, že žádám o poskytnutí shora uvedených informací za období od 01.01.2015 do 30.06.2018, resp. do data vyřízení této žádosti.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-83/OP/2018, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

Krajský úřad se Vaším podáním podrobně zabýval a musí k jeho obsahu sdělit, že Vámi požadované informace se nevztahují, až na jednu níže popsanou výjimku, k působnosti povinného subjektu.

Již v úvodu své žádosti, kde specifikujete povinný subjekt, konkretizujete svoji osobu, jako žadatele, dále uvádíte, kdo jsou pro potřeby Vaší žádosti vedoucí zaměstnanci.

Povinný subjekt poskytuje informace vztahující se k jeho působnosti. Z Vaší žádosti ale vyplývá, že požadujete informace týkající se vedoucích zaměstnanců, kterými rozumíte všechny ředitele příspěvkových organizací zřizovaných povinným subjektem, a současné též ředitele a jiné představitele (předsedy představenstev, jednatele apod.) dalších organizací, společností či jiných právních subjektů, ke kterým má povinný subjekt zakladatelský, spoluvlastnický nebo vlastnický vztah.

Jelikož tedy ve Vaší žádosti není vedoucím zaměstnancem specifikován vedoucí pracovník Královéhradeckého kraje (kterým by byl v tomto případě uvolněný zastupitel či člen rady), pro kterého by byl Královéhradecký kraj v pozici zaměstnavatele, případně vedoucí pracovník krajského úřadu, Vámi požadované informace se nevtahují k působnosti Královéhradeckého kraje a Královéhradecký kraj jimi, až na jednu výše popsanou výjimku, nedisponuje. Váš požadavek se vztahuje na organizace zřízené či založené Královéhradeckým krajem, nikoliv na Královéhradecký kraj jako povinný subjekt daný ustanovením § 2 odstavce 1 InfZ.

Královéhradecký kraj je územní samosprávný celek, jehož postavení je dáno zákonem číslo 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (dále také „zákon o krajích“). Kraj je samostatně spravován zastupitelstvem, dalšími orgány kraje jsou rada kraje, hejtman kraje a krajský úřad.

Jednou z pravomocí zastupitelstva kraje (ustanovení § 35 a násl. zákona o krajích) je také zřizování příspěvkových organizací. Taková organizace je právnická osoba se všemi právy a povinnostmi, které z tohoto postavení vyplývají, pokud její právní postavení není modifikováno zřizovací listinou, jinými rozhodnutími zřizovatele nebo právními předpisy.

Další zřizovatelské funkce vůči příspěvkovým organizacím zřízeným krajem vykonává rada kraje na základě ustanovení § 59 odst. 1 písm. i) zákona o krajích a zvláštních právních předpisů. V rámci personálních a pracovněprávních vztahů rada kraje vypisuje výběrová řízení, resp. vyhlašuje konkurzní řízení na obsazení místa ředitelů příspěvkových organizací; jmenuje a odvolává ředitele příspěvkových organizací v souladu s příslušnými právními předpisy; stanoví ředitelům jejich měsíční tarifní plat, osobní příplatek, zvláštní příplatek, popř. odměny; v případě, že jde pouze o platový postup v rámci platové třídy, bere toto na vědomí.

S majetkem svého zřizovatele potom příspěvková organizace hospodaří v rozsahu stanoveném zřizovací listinou. Za hospodaření organizace odpovídá ředitel příspěvkové organizace, který plní úkoly vyplývající z funkce statutárního zástupce organizace, ze zřizovací listiny, příslušných právních předpisů, z rozhodnutí orgánů kraje a z interních předpisů Královéhradeckého kraje.

Obdobná situace je i u obchodních společností Královéhradeckého kraje.

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že Královéhradecký kraj zřizuje či zakládá příspěvkové organizace nebo obchodní společnosti, ale za nakládání s majetkem kraje jako zřizovatele či zakladatele má povinnost danou zřizovací listinou právě statutární zástupce zřizované organizace. Používání motorových vozidel v majetkové evidenci zřízené příspěvkové organizace či obchodní společnosti je nakládáním s majetkem kraje, za které nese odpovědnost právě statutární zástupce zřizované či založené organizace a ten také stanoví pravidla pro používání svěřeného majetku.

Dále zaměstnavatelem rozumíte organizaci, společnost či jiný právní subjekt, kde má vedoucí zaměstnanec uzavřen pracovněprávní vztah, a to bez ohledu na způsob jeho vzniku (jmenování, pracovní smlouva apod.).

K Vašemu požadavku je třeba uvést, že Královéhradecký kraj není zaměstnavatelem Vámi specifikovaných vedoucích zaměstnanců. Pokud rozumíte vedoucím zaměstnancem ředitele příspěvkové organizace, je zaměstnavatelem tohoto vedoucího zaměstnance daná příspěvková organizace, tedy nikoliv Královéhradecký kraj, jehož orgány jsou zastupitelstvo, rada, hejtman a krajský úřad – viz výše.

Pokud tedy není Královéhradecký kraj zaměstnavatelem Vámi specifikovaných vedoucích zaměstnanců, nemá žádnou zákonnou povinnost Vámi požadované údaje shromažďovat či nějak vytvářet, neboť se to do působnosti Královéhradeckého kraje nevztahuje.

Krajský úřad jako povinný subjekt nemůže poskytnout informaci o nakládání s majetkem jednotlivých zřizovaných organizací. Krajský úřad nad rámec Vašeho požadavku uvádí, že Královéhradecký kraj má upraveno používání služebních vozidel uvolněnými členy zastupitelstva kraje ve Směrnici Rady Královéhradeckého kraje účinné dnem 08.11.2011.

Královéhradecký kraj má na svých webových stránkách zveřejněn seznam příspěvkových organizací zřízených Královéhradeckým krajem a obchodních společností založených Královéhradeckým krajem pod odkazem http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/povinne-informace/pravnicke-osoby-zalozene-nebo-zrizene-kralovehradeckum-krajem-222/ .

Závěrem k výše uvedeným skutečnostem povinný subjekt uvádí, že nad rámec uvedených skutečností oslovil všechny dotčené odbory, které ve své gesci mají zřízené či založené organizace Královéhradeckým krajem, aby se k Vašim požadavkům vyjádřily a tyto odbory se vyjádřili ve shodě s výše uvedenými fakty.

Výjimkou byl odbor sociálních věcí, který sice také uvedl, že požadované informace neeviduje, neboť případné využívání služebních vozidel řediteli příspěvkových organizací oblasti sociální je plně v kompetenci těchto zařízení. Toto platí s jedinou v minulosti učiněnou výjimkou, kdy rada kraje dne 11.12.2017 schválila užití služebního vozidla pro soukromé účely řediteli Domova sociálních služeb Skřivany. Nebyl to systémový krok, ale v tomto jednom případě se tak stalo.

V příloze tedy krajský úřad přikládá důvodovou zprávu i přílohu tohoto  materiálu, jakož i samotné usnesení Rady Královéhradeckého kraje.

Závěrem krajský úřad shrnuje skutečnost, že organizace zřízené či založené Královéhradeckým krajem jsou povinnými subjekty dle InfZ a poskytují informace v rámci své působnosti, můžete se tedy se svými požadavky obrátit přímo na tyto organizace.

K Vašemu dotazu, zda a jak můžete podat stížnost u nadřízeného orgánu v případě, pokud by se uvedené potvrzení nezakládalo na pravdě, a rovněž kdo je tímto nadřízeným orgánem povinný subjekt uvádí, že InfZ upravuje podávání stížností ustanovením § 16a. Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace může podat žadatel, který nesouhlasí s vyřízením žádosti o informace způsobem daným ustanovením § 6 InfZ (odkázání na zveřejněnou informaci), nebo kterému po uplynutí lhůty podle § 14 odst. 5 písm. d) InfZ (15 dní ode dne doručení žádosti) nebo § 14 odst. 7 InfZ (v případě prodloužení maximálně 25 dní ode dne doručení žádosti) nebyla poskytnuta informace nebo předložena konečná licenční nabídka a nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti anebo kterému byla informace poskytnuta částečně, aniž by o zbytku žádosti vylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí nebo který nesouhlasí s výší úhrady sdělené podle § 17 odst. 3 InfZ.

Stížnost se podává u povinného subjektu do 30 dnů ode dne doručení sdělení podle ustanovení § 6 InfZ, § 14 odst. 5 písm. c) InfZ nebo § 17 odst. 3 InfZ anebo uplynutím lhůty pro poskytnutí informace podle ustanovení § 14 odst. 5 písm. d) InfZ nebo § 14 odst. 7 InfZ.

O stížnosti rozhoduje nadřízený orgán, v případě žádostí o informace týkající se samostatné působnosti je tímto orgánem Ministerstvo vnitra České republiky.

K poskytnutým dokumentům krajský úřad uvádí, že v souladu s Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) povinný subjekt anonymizoval v poskytovaných dokumentech osobní údaje dotčených osob a to v dohodě o použití služebního vozidla k soukromým účelům datum narození a bydliště ředitele DSS Skřivany.


S pozdravem


Mgr. Alena Koukalová

vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí