Doprovodná informace k žádosti o informace doručené dne 02.09.2019

23. 9. 2019 Autor: Vladimír Kučera

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE:
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-72/OP/2019

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 585
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 23.09.2019

Počet listů: 2
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Doprovodná informace k žádosti o informace doručené dne 02.09.2019

Dne 02.09.2019 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se žadatel domáhal poskytnutí informací o odstraňování billboardů z tzv. ochranných pásem 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy od konce 1. září 2017 do současnosti, citace (včetně chyb):

  • „1. Kolik celkem billboardů povinný k 1. září 2017 evidoval? Uveďte podrobnosti s detailu, v jaké jimi disponujete.
  • 2. Kolik celkem billboardů bylo k 1. září 2019 odstraněno?
  • 3. Kolik billboardů po 1. září 2017 odstranili na svoje náklady jejich provozovatelé?
  • 4. Kolik billboardů po 1. září 2017 odstranil povinný nebo jemu podřízené organizace či úřady na svoje náklady?
  • 5. Kolik činily náklady povinného nebo jemu podřízených organizací či úřadů na odstranění billboardů po 1. září 2017?
  • 6. Kolik činily regrese vymožené od provozovatelů billboardů na umoření nákladů povinného nebo jemu podřízených organizací či úřadů na odstranění billboardů po 1. září 2017?
  • 7. Kolik činily sankce vyměřené provozovatelům billboardů za porušení zákona neodstranění billboardů po 1. září 2017?
  • 8. Kolik činily sankce vymožené od provozovatelům billboardů za porušení zákona neodstranění billboardů po 1. září 2017?“

Povinný subjekt zaevidoval žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-72/OP/2019, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu a to odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor organizační a právní, oddělení majetkové (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Žádost o informace byla vyřízena sdělením povinného subjektu ze dne 06.09.2019.

Krajský úřad žadateli sdělil, že vyhledal požadované informace k bodům 1. až 6. žádosti a odpověděl na ně, zároveň dále krajský úřad sdělil, že ohledně bodů 7. a 8. žádost dle ustanovení § 14 odst. 5 písmeno c) InfZ odložil, neboť se nevztahovala k působnosti krajského úřadu.

Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu k jednotlivým bodům žádosti uvedl následující.

  • Ad 1. Krajský úřad nevede evidenci „billboardů“ a ani dalších typů reklamních zařízení. Krajský úřad disponuje informacemi od Ředitelství silnic a dálnic ČR ze září 2017. Tuto informaci v elektronické podobě, z důvodu množství souborů a jejich velikosti poskytl krajský úřad prostřednictvím webových stránek uloz.to.
  • Ad 2. Na základě iniciativy krajského úřadu bylo odstraněno 171 reklamních zařízení.
  • Ad 3. Provozovatelé odstranili na základě výzev krajského úřadu 121 reklamních zařízení. Kolik z tohoto počtu tvořily tzv. billboardy, krajský úřad neeviduje. 
  • Ad 4. Bylo odstraněno 50 reklamních zařízení. Kolik z tohoto počtu tvořily tzv. billboardy, krajský úřad neeviduje. 
  • Ad 5. Náklady na odstranění reklamních zařízení činily 289.115,21 Kč. Kolik z tohoto počtu tvořily náklady na odstranění tzv. billboardů, krajský úřad neeviduje. 
  • Ad 6. Na krajském úřadě zajišťuje odbor organizační a právní, majetkové oddělení.

Odbor organizační a právní, oddělení majetkové uvedlo, že ke dni 03.09.2019 byla celkem zpětně vymožena částka ve výši 28.636,31 Kč vynaložená za odstranění reklamních zařízení Královéhradeckým krajem. Majetkové oddělení však nevede specifickou evidenci ve vztahu k billboardům. V částce nejsou zahrnuty uhrazené náklady na vymáhání (náklady řízení). Rovněž majetkové oddělení uvedlo, že může být zavádějící kategorie provozovatelů billboardů (předpokládá, že je tím myšlena osoba, jež pronajímá reklamní plochu reklamního zařízení), kdy náklady za odstranění reklamních zařízení lze v souladu s úpravou zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vymáhat po vlastníkovi nepovoleného reklamního zařízení nebo vlastníkovi pozemku, na němž se nachází. Výše uvedené náklady se podařilo vymoci na osobách, které byly identifikovány dle obsahu reklamní plochy a osloveny jako domnělí vlastníci odstraněných reklamních zařízení, majetkové oddělení však nevede specifickou evidenci, která by rozlišovala tyto subjekty.  

  • Ad 7. a 8. V této části krajský úřad dle ustanovení § 14 odst. 5 písmeno c) InfZ odložil žádost, neboť se požadované informace nevztahují k působnosti krajského úřadu. Krajský úřad není v prvním stupni příslušný k vedení přestupkových řízení ohledně sankcí vyměřených provozovatelům billboardů za porušení zákona neodstraněním billboardů po 01.09.2017 ani sankce nevymáhá a v bodech 7. a 8. požadovanými informacemi nedisponuje. Příslušné k vedení řízení i případnému vymáhání sankcí jsou obecní úřady obcí s rozšířenou