Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Akce v Bruselu
  3. Udržitelná a efektivní logistika jako klíčová priorita pro Evropu

Udržitelná a efektivní logistika jako klíčová priorita pro Evropu

Udržitelná a efektivní logistika jako klíčová priorita pro Evropu

Publikováno: 13.12.2016 , Autor: Patrick Zamlar

V Norském domě v Bruselu se konal seminář ohledně udržitelné a efektivní logistiky, což by měla být klíčová priorita pro Evropu.

Norsko je zemí, která vykazuje nejvyšší hodnoty v přechodu k elektrickým automobilům, ale pokusit se o to samé celoplošně v Evropě je běh na dlouhou trať.

Z tohoto důvodu je velmi důležitý právě regionální přístup k celé záležitosti a je potřeba změny zavádět postupně v jednotlivých regionech.

Je rostoucí rozdíl v produktivitě mezi hraničními a ostatními regiony v OECD (kumulovaný rozdíl – 7 %).

Ekonomický růst regionů je větší u regionů, které jsou blízko městům. Proto potřebujeme zvětšit integraci mezi dopravou a územním plánováním.

Administrativní fragmentace je také spojena s větší segregací obyvatel, proto by bylo vhodné vytvořit obytné čtvrti, kde budou žít jak lidé s vysokými finančními příjmy, tak ti, kteří mají příjmy menší.

Je potřeba přejít od regionů k funkčním městským zónám a nakonec k tzv. megaregionům.

Megaregion je systém infrastruktury, který má několik potencionálních výhod. Poskytuje více pracovních příležitostí, obyvatelé mají více možností kam jít nakupovat, chodit za zábavou. Klíčová je pro úspěšnost a efektivitu megaregionů dobrá infrastruktura, abych docházelo k bezproblémovému transportu lidí, práce, a lidského kapitálu. Příkladem megaregionu je západní Skandinávie.

Ke konci semináře započala diskuze mezi přednášejícími a publikem, během kterého padl názor, jaká je škoda, že spoustu peněz se čerpá pro národní a ne celoevropské projekty.

Současnou výzvou pro státy i regiony je mít udržitelné životní prostředí, k čemuž může dopomoci více přepravovat zboží po železnici a nezatěžovat tak ovzduší emisemi např. z nákladních automobilů.

Příkladem současného, k životnímu prostředí šetrného města, je Gothenburg, druhé největší švédské město, které také bývá nazýváno „zeleným městem“, jelikož v roce 1996 zavedlo jako první ve Švédsku tzv. nízkoemisní zónu s cílem snížit znečištění ovzduší prachem a oxidy dusíku. Starší nákladní automobily do nich smějí vjíždět pouze v případě, že jsou vybaveny certifikovaným prachovým filtrem. Díky tomu došlo k poklesu emisí prachových částic z nákladní dopravy přibližně o 40 %.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.