Online výuka mění školy

21. 5. 2020 Autor: Martina Svatoňová

Královéhradecký kraj v době uzavření škol přišel s nabídkou pomoci pedagogům všech typů škol v oblasti online vzdělávání, a to prostřednictvím webových stránkách ŠKOLY SOBĚ. Tato iniciativa však nekončí, kraj ji plánuje dále rozvíjet a školy v používání online nástrojů podporovat.

„Iniciativa školy sobě byla zpočátku založena proto, aby pomohla ředitelům a učitelům s online výukou v době uzavření škol. Měli jsme tým lektorů, pořádali webináře, nabízeli pomoc přes e-mail i telefon. Úzce jsme spolupracovali s odbory školství jednotlivých obcí s rozšířenou působností, zástupci místních akčních plánů a každý týden pravidelně konzultovali, co se v regionu děje a jak která škola přistoupila k online vzdělávání. Mapovali jsme, ve které škole chybí technika, kde mají problémy s internetovým připojením a pomohli, když doma děti neměly potřebné technické vybavení,“ hodnotí činnost Martina Berdychová odpovědná za krajské školství.

Iniciativa ŠKOLY SOBĚ bude mít svůj význam i po skončení koronakrize. Kraj chce této situace využít jako šance na změnu způsobu vzdělávání a maximálně podpořit to, na co se školy během pandemie musely adaptovat tj. využívání online nástrojů a jednotné komunikační platformy jako usnadnění přístupu ke vzdělávání. Na stránky ŠKOLY SOBĚ bude dále umisťovat výukové materiály, odstartuje fórum pro sdílení zkušeností učitelů a uskuteční další webináře. Dále chce spolupracovat se všemi zřizovateli v dovybavení škol potřebnou technikou.

„Nemůžeme se spoléhat na to, že všechno bude jako dříve. Oblast vzdělávání se nám mění a chceme tuto skutečnost využít. Stále jsou mezi řediteli a učiteli tací, kteří potřebu necítí a online výuku si představují tak, že dětem pošlou e-maily s úkoly nebo je jednou týdně kontaktují přes Bakaláře. Setkala jsem se i s tím, že v rámci jedné školy využívali i několika komunikačních cest. Máme před sebou velký úkol. V motivaci učitelů nesmíme přestat, aby věděli, jak se s případnou opakovanou situací vyrovnat. Virtuální prostředí je jiné a řada škol a učitelů měla a má obavy do tohoto světa vstoupit. Proto se stránky ŠKOLY SOBĚ neuzavírají,“ doplňuje Berdychová, která chce v příštích dnech ocenit školy, které přistoupily inovativně k online vzdělávání, využily podpory Královéhradeckého kraje nebo se například radily s jinou školou a problémů se nezalekly. Zájemci o odběr novinek se také mohou registrovat na webu skolysobě.cz .Každý týden tak obdrží e-mailem newsletter s informacemi, co se událo a co zajímavého se chystá.

„Ukážeme tak na dobré případy zpraxe a tím inspirujeme i ostatní školy. Ty, které do rozjetého rychlíku naskočily, už mají velký náskok. Chceme, aby všechny děti měly rovné podmínky pro vzdělávání, srovnatelné možnosti a hlavně, aby je učení bavilo,“ uzavírá hodnocení krajské iniciativy Berdychová.

Kraj ocení i lektory, kteří v době krize nebyli lhostejní, pomáhali školám s online výukou a realizovali webináře. Velké díky patří řediteli Langovi z hradecké školy aplikované kybernetiky, panu Špilkovi z Gymnázia Boženy Němcové a bratrům Šaršonovým, hořickým podnikatelům v oblasti IT, kteří pomohli se zavedením Microsoft Teams v několika školách na Hořicku. Poděkování patří samozřejmě pracovníkům odboru školství Královéhradeckého kraje.

„Přála bych si, aby se učitelé nebáli udělat krok do online světa. Nebudou v tom sami, neztratí se. Určitě jim pomůžeme a předáme zkušenosti. Jsme přece Školy sobě,“ vysvětluje podporu kraje náměstkyně Martina Berdychová.