Zdeněk Kopřiva: Pro údržbu silnic děláme všichni maximum. Je však potřeba vzájemná ohleduplnost a trpělivost

18. 1. 2018 Autor: Jiří Klemt

Celou Českou republiku, Královéhradecký kraj nevyjímaje, v tomto týdnu zasáhla sněhová kalamita. Nejhorší situace byla během úterý, kdy na území našeho regionu přibylo okolo 12 centimetrů čerstvého sněhu, ve vyšších polohách dokonce 15 až 25 centimetrů. Jak v těchto situacích probíhá zimní údržba komunikací nám řekne Zdeněk Kopřiva z ÚDRŽBY SILNIC Královéhradeckého kraje a. s.

Předpověď počasí předznamenávala, že během úterka napadne v našem regionu vyšší vrstva čerstvého sněhu. Jak jste se na tuto situaci připravovali?

Permanentně sledujeme hlavně předpověď počasí. Na jejím základě pak plánujeme konkrétní opatření k zajištění co nejméně komplikovaného silničního provozu. Pokud se podíváme na úterní den, kdy situace byla prozatím nejkomplikovanější, tak již v časných ranních hodinách jsme kontaktovali všechna naše cestmistrovství včetně smluvních partnerů pro případnou pomoc při likvidaci napadaného sněhu.

U značné části veřejnosti panuje domněnka o tom, že silničáři vyjedou, až když je takzvaně po všem. Jak to je tedy ve skutečnosti?

Tuto domněnku slýchávám také často, nicméně takto to opravdu nefunguje. Když zmíním situaci v úterý, tak na základě předpovědi počasí jsme už mezi 3 a 4 hodinou ranní provedli preventivní údržbu komunikací formou posypu ještě před největším sněhovým přívalem. Opravdu to není tak, jak se často prezentuje, že silničáři vyjíždí až poté, co přestane sněžit. Po šesté hodině ráno navíc sněžení doprovázel silný vítr. Ke slovu tak přišly radlice a opakované výjezdy techniky hlavně na silnicích I. a II. třídy. V té době nebyly hlášeny žádné dopravní problémy a všechna vozidla byla na výjezdech. Po sedmé hodině intenzita sněžení opět vzrostla a přišla první hlášení o dopravních komplikacích, které se týkaly převážně kamionů, které začaly mít problémy takřka v každém stoupání.

Odkud hlášení přicházela?

Problémy byly hlášeny na I/16 ve stoupání u Sobotky a v kopci Babák na trase z Jičína do Nové Paky, kde se vzniklé situace podařilo zvládnout bez závažnějšího omezení dopravy. Výraznější problém byl na I/32 v Ostroměři, ve stoupání za železničním přejezdem ve směru na Hořice. Vozidla jedoucí na Hořice byla nucena v době velmi intenzivního sněžení zastavit právě před železničním přejezdem a za zhruba deset minut napadlo tolik sněhu, že si s ním kamion v kopci neporadil a zastavil dopravu na Hradec Králové asi na půl hodiny, než se k němu dostal náš sypač z Hořic a pomohl ho rozjet. Podobná situace byla i na Náchodsku a Trutnovsku.

Kdy jste ukončili úterní údržbu?

V odpoledních a večerních hodinách po ustávání srážek. Sypače dokončovaly údržbu komunikací ve třetím pořadí důležitosti a všechny úseky se stihlo upravit do půlnoci.

Podle jakého klíče údržba komunikací probíhá?

Zimní údržbu komunikací, včetně technologických postupů, určuje Plán pro zimní údržbu schválený Královéhradeckým krajem.

Kolik vozidel pro zimní údržbu můžete využít?

Při standartní údržbě posíláme do terénu 95 vozů napříč regionem. V případě nepříznivé situace, která nastala v úterý, využíváme celkem 122 vozů pro zimní údržbu.

Co byste řidičům vzkázal?

Prvně bych je chtěl poprosit o zvýšenou opatrnost a trpělivost, za kterou bych jim zároveň velice poděkoval. Když příroda zasáhne, tak to na silnicích není jednoduché. Proto je potřeba dávka trpělivosti a ohleduplnosti. Naším cílem je samozřejmě docílit co nejméně problémového silničního provozu, pro který všichni naši pracovníci dělají maximum, ale prostě není reálné, abychom byli na všech místech v daný čas zároveň. Dále bych doporučil novou aplikaci pro zimní údržbu, kde řidiči zjistí aktuální situaci na silnicích a mohou si tak svoji cestu detailně naplánovat.