Akce Vesty pro Královéhradecký kraj je předčasná. Jednejme, vyzývá odboráře hejtman Franc

5. 1. 2016

Odboráři z řad řidičů na dnešní den vyhlásili protestní akci Vesty pro Královéhradecký kraj. Podle hejtmana Lubomíra France je taková forma protestu velmi předčasná. Rada kraje bude teprve rozhodovat a nic podle něj ještě není definitivní. Navíc bude dnes v dopoledních hodinách jednat s odborovým předsedou Josefem Středulou a na čtvrtek se chystá další jednání se zástupci oborů na Krajském úřadě.

Akce Vesty pro Královéhradecký kraj je předčasná. Jednejme, vyzývá odboráře hejtman Franc
Podle mě je tato akce odborů velmi předčasná. Rada bude ve věci teprve rozhodovat, nic není definitivní. Navíc nás čekají ještě další jednání s odboráři. Nicméně opakuji, že se budeme chovat podle zákona. Nenecháme se pod nátlakem zastrašit a nebudeme porušovat zákon. Pokud odboráři zvolili tuto cestu, jak přesvědčit cestující, že Královéhradecký kraj dělá něco špatně, najdeme si vlastní komunikační kanály jak informovat veřejnost, co se v krajské dopravě vlastně děje,“ komentoval protestní akci odborářů hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Během dnešní akce upozorňují odboráři na domnělé chyby, kterých se veřejná zakázka na zajištění veřejné autobusové dopravy v celkové hodnot 5,5 miliardy údajně dopouští. Hejtman vyvrací ty nejzásadnější:

Zakázku lze zrušit.

V případě, že bychom zakázku zrušili, jsem si jist, že by naše rozhodnutí bylo napadeno antimonopolním úřadem, bylo by hodnoceno jako správní delikt a v tomto případě hrozí zadavateli, tedy kraji, pokuta až 40 milionů korun. Zároveň by tento krok mohl být hodnocen jako trestný čin, kdy by byli stíháni všichni členové krajské rady.

Kraj záměrně vyvíjí nátlak na nejnižší cenu zakázky.

Maximální ceny v zadávací dokumentaci jsou už teď vyšší, než jsou ceny současné, za které dopravci jezdí. A já v tuto chvíli nevím, jaké ceny nám chtějí dopravci v nové zakázce nabídnout. To se dozvíme až po otevírání obálek. Každopádně naším hodnotícím kritériem není pouze celková cena zakázky, soutěžíme na ekonomickou výhodnost. Je to v naprostém souladu se zákonem a my musíme jako hospodáři s veřejnými penězi zacházet tak, abychom veřejné prostředky vynakládali hospodárně, a aby byly využity ekonomicky výhodně a efektivně.

Požadavek kraje na stáří vozového parku není racionální a opodstatněný.

Podle připomínek odborů stanovujeme tuto podmínku bez racionálního důvodu. Pokud chceme, aby u nás v kraji jezdily bezpečné, ve větším procentu nové, bezbariérové autobusy, které by poskytovaly našim obyvatelům patřičný komfort, aby byly klimatizovány, aby byla veřejná doprava dostupná všem, přijde mi to jako dostatečný racionální důvod.

Kraj nemá vypracovaný dopravní plán.

Je pravda, že dopravní plán není prozatím schválen. Existuje jeho pracovní verze, která bude ještě podrobena připomínkám. Bude schválen v roce 2016, ale zdůrazňuji, že existence schváleného dopravního plánu není podmínkou pro vypsání veřejné zakázky. Na její výsledky nemá dopravní plán přímý dopad.

Zakázka stanovuje neúměrné sankce pro řidiče autobusů.

Je pravda, že naše zakázka počítá s 95 druhy sankcí pro dopravce. Ovšem za standardních podmínek se přímo řidičů dotýká asi dvacítka. Na základě našeho setkání na Terminálu hromadné dopravy, kde řidiči vyslovili především obavu ze sankce za nevyužívání maximálního výkonu vozidla, chceme tuto podmínku přehodnotit. Na čem ale trváme, jsou postihy ostatní. Mezi onou dvacítkou jsou totiž především sankce, které hájí zájmy cestujících. Musíme trvat na tom, aby řidičům mohla být udělena pokuta v případě neobsloužení zastávky, pokud nevydají cestujícím platnou jízdenku, nepočkají na přípoj, nebudou jezdit záměrně dle jízdního řádu, nebudou udržovat autobusy v čistotě nebo pokud budou v autobuse kouřit.

Systém, který máme nastaven a který bude fungovat i na základě nových smluv je vstřícný. Pokud řidiči pravidelně nestíhají obsluhovat zastávky včas a pak jsou za to pokutování, není problém obrátit se na naše oddělení dopravní obslužnosti. Každý dopravce má přiděleného dopravního specialistu, se kterým se dají tyto nesrovnalosti řešit a předejít tak sankcím. A to bez rizika postihu řidiče, který se na oddělení obrátí.