Zakázku na zajištění veřejné dopravy schválilo zastupitelstvo

23. 6. 2015

Platnost smluv s autobusovými dopravci, kteří v Královéhradeckém kraji provozují veřejnou linkovou dopravu, v příštím roce skončí. V horizontu roku a půl je proto nutné autobusovou přepravu na další desetiletí vysoutěžit. Odůvodnění této významné veřejné zakázky na svém dnešním zasedání schválilo krajské zastupitelstvo. Zadávacími podmínkami hodlá kraj docílit přiměřeného komfortu pro cestující za minimální náklady.

Změny v jízdních řádech se dotknou i krajské autobusové dopravy
Královéhradecký kraj je povinen zajistit na svém území po všechny dny v týdnu dopravu, a to především do škol, zaměstnání, k orgánům veřejné moci nebo do zdravotnických a kulturních zařízení. Touto službou přispívá k trvale udržitelnému rozvoji svého území.

K zajištění těchto požadavků je nezbytné, aby případný dodavatel disponoval odpovídajícími zkušenostmi, personálem a také dostatečným vozovým parkem. Vozidla dopravce musí být homologována dle všech platných předpisů a norem a navíc být v souladu s provozními standardy Královéhradeckého kraje. Tyto požadavky jsou stanoveny zejména s ohledem na zavedený integrovaný dopravní systém IREDO. Zavedenou úroveň veřejné linkové dopravy totiž chceme neustále zvyšovat,“ říká náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy.

Jednotný minimální standard a komfort pro cestující totiž musí být zaručen bez ohledu na počet dopravců, kteří budou autobusovou dopravu v kraji zajišťovat. V současnosti poskytuje tyto služby v Královéhradeckém kraji 14 dopravních společností, z nichž žádná nemá majoritní podíl. Nejvýznamnější dopravce má necelých 28 procent celkového objemu. Průměrná cena dopravního výkonu je u stávající smlouvy nejnižší v republice. Kraji se toho podařilo docílit i díky minimalizování počtu nasazených vozidel nebo používáním menších autobusů na méně frekventovaných linkách.

Základním hodnotícím kritériem pro nové dodavatele tak bude ekonomická výhodnost, především celková nabídková cena. Vedle ní se bude přihlížet i k ceně dopravního výkonu provedeného nad rámec předpokládaného rozsahu, úspoře při nerealizovaných výkonech nebo průměrnému stáří vozového parku. Tato dílčí kritéria by měla snížit rizika vyplývající ze zvýšení nebo snížení dopravního výkonu v průběhu plnění zakázky. Maximální průměrné stáří vozidel je stanoveno na pět let. Dopravci ale mají možnost se zavázat, že průměrné stáří autobusů bude ještě nižší.