Královéhradecký kraj

Úvodní stránkaKraj a volené orgányInformace pro obceMetodická pomoc obcímPřezkoumání ÚSC a DSOZákladní informace

Základní informace a podklady

Poslední aktualizace: 15. 8. 2017

Zásady přezkoumání hospodaření

Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků probíhá na základě zákona č. 420/2014 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů.

Tento zákon upravuje přezkoumání hospodaření územních samospravných celků, dobrovolných svazků obcí, Regionálních rad regionů soudržnosti a městských částí hlavního města Prahy (dále jen "územní celek") a obsahuje mimo jiné tyto zásady:

  • územní celky si mohou zvolit, zda přezkoumání provede KÚ nebo auditor,
  • v případě, že byl počet obyvatel územního celku k 1. lednu přezkoumávaného období více než 800 obyvatel nebo pokud územní celek provozoval hospodářskou činnost bude provedeno dílčí přezkoumání, které musí být provedeno do konce příslušného kalendářního roku (přezkoumávaného roku).
  • v následujícím roce je u územních celku s počtem obyvatel nad 800 a u územních celků, které vykonávají hospodářskou činnost vykonáno další dílčí resp. závěrečné přezkoumání za období, které nebylo předmětem prvního dílčího přezkoumání. U ostatních územních celků může být provedeno pouze jednorázové přezkoumání.

Krajský úřad Královéhradeckého kraje se snaží zajistit provedení dílčích přezkoumání i u většiny dalších subjektů, kde by dílčí přezkoumání dle zákona provedeno být nemuselo, a to především na základě žádostí jednotlivých územních celků a také z důvodu snahy o poskytnutí metodické pomoci v maximální možné míře a o vytvoření stejné možnosti, opravit si případné chyby ještě před koncem účetní závěrky, i malým obcím a tím tak přispět k co možná nejlepšímu výsledku samotného přezkoumání.

Hlavní povinnosti obcí a DSO vyplývající ze zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů.

  • do 30. června každého kalendářního roku podat žádost na krajský úřad o provedení přezkoumání hospodaření nebo ve stejném termínu oznámit krajskému úřadu zadání přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti (§ 4 odst. 1),
  • pokud se územní celek rozhodne zadat přezkoumání auditorovi, uzavře s ním písemnou smlouvu podle zákona o auditorech a informuje o jejím uzavření krajský úřad, a to bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 31. ledna následujícího roku (§ 4 odst. 7 a 8),
  • v případě zadání přezkoumání auditorovi předá územní celek stejnopis zprávy o výsledku přezkoumání auditorem do 15 dnů po jejím projednání v orgánech obce/DSO přezkoumávajícímu orgánu, ve Vašem případě Krajskému úřadu Královéhradeckého kraje (§ 12 odst. 2),
  • přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených v zápise z dílčího přezkoumání a to bezodkladně poté, co byl s nimi seznámen podle § 6 odst. 1 písm. b), a podat o tom informaci, včetně informace o jejich splnění, přezkoumávajícímu orgánu při konečném přezkoumání (§ 13 odst. 1 písm. a)),
  • příjmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem a podat o tom písemnou informaci příslušnému přezkoumávajícímu orgánu, a to nejpozději do 15 dnů po projednání této zprávy spolu se závěrečným účtem v orgánech územního celku. Dále je územní celek povinen v této informaci uvést lhůtu, ve které podá příslušnému přezkoumávajícímu orgánu písemnou zprávu o plnění přijatých opatření, a v této lhůtě příslušnému přezkoumávajícímu orgánu uvedenou zprávu zaslat (§ 13 odst. 1 písm. b) a odst. 2).

Správní delikty  podle zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

- § 22a Správní delikty - odst. 1 - Územní samosprávný celek, svazek obcí, městská část hlavního města Prahy nebo Regionální rada regionu soudržnosti se dopustí správního deliktu tím, že

  • a) v rozporu s § 2 odst. 1 nezpracuje rozpočtový výhled,
  • b) v rozporu s § 10c odst. 1 nezveřejní program,
  • c) v rozporu s § 10d odst. 1 a 2 nezveřejní veřejnoprávní smlouvu o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci včetně dodatků,
  • d) v rozporu s § 13 odst. 1 nehospodaří podle pravidel rozpočtového provizoria,
  • e) neprovede změny schváleného rozpočtu podle § 16 odst. 2,
  • f) zpracuje rozpočet v rozporu s § 12 odst. 1,
  • g) v rozporu s § 14 neprovede rozpis schváleného rozpočtu,
  • h) v rozporu s § 15 odst. 1 nevykonává kontrolu svého hospodaření, nebo
  • i) v rozporu s § 17 odst. 4 nezajistí přezkoumání svého hospodaření za uplynulý kalendářní rok.

- § 22a Správní delikty - odst. 2 - Územní samosprávný celek nebo městská část hlavního města Prahy se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s

  • a) § 3 odst. 3 nezveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu,
  • b) § 3 odst. 4 nezveřejní střednědobý výhled rozpočtu,
  • c) § 11 odst. 2 zpracuje a schválí rozpočet,
  • d) § 11 odst. 3 nezveřejní návrh rozpočtu, návrh rozpočtového opatření, nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria, (Část tohoto správního deliktu, viz podtržený text, nebude v případě zjištění řešena jako spáchání správního deliktu, protože v zákoně nejsou tyto povinnosti zakotveny. Tato chyba v zákoně bude pravděpodobně řešena některou z následujících novel.), 
  • e) § 11 odst. 4 nezveřejní rozpočet, rozpočtové opatření, nebo pravidla rozpočtového provizoria,
  • f) § 17 odst. 6 nezveřejní návrh závěrečného účtu, nebo
  • g) § 17 odst. 8 nezveřejní závěrečný účet.

- § 22a Správní delikty - odst. 4 - Svazek obcí se dopustí správního deliktu tím, že v rozporu s

  • a) § 39 odst. 3 zpracuje a schválí rozpočet,
  • b) § 39 odst. 4 nezveřejní návrh střednědobého výhledu rozpočtu,
  • c) § 39 odst. 5 nezveřejní střednědobý výhled rozpočtu,
  • d) § 39 odst. 6 nezveřejní návrh rozpočtu, návrh rozpočtového opatření, nebo návrh pravidel rozpočtového provizoria, (Část tohoto správního deliktu, viz podtržený text, nebude v případě zjištění řešena jako spáchání správního deliktu, protože v zákoně nejsou tyto povinnosti zakotveny. Tato chyba v zákoně bude pravděpodobně řešena některou z následujících novel.),
  • e) § 39 odst. 7 nezveřejní rozpočet, rozpočtové opatření, nebo pravidla rozpočtového provizoria,
  • f) § 39 odst. 9 nezveřejní návrh závěrečného účtu, nebo
  • g) § 39 odst. 10 nezveřejní závěrečný účet.

Důležitým ustanovením, které se vztahuje k výše uvedeným správním deliktům je ustanovení § 22a odst. 5, ve kterém je uvedeno, "Za správní delikt podle odstavců 1 až 4 se uloží pokuta do 1 000 000 Kč", takže pokud dojde ke spáchání některého z výše uvedených správních deliktů, KÚ nemá jinou možnost než pokutu za spáchání správního deliktu uložit.

Správní delikty  podle zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, ve znění pozdějších předpisů

- § 14 Správní delikty - odst. 1 - Územní celek se dopustí správního deliktu tím, že

  • a) do 15 dnů ode dne projednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření auditorem v orgánech územního celku nepředá její stejnopis příslušnému přezkoumávajícímu orgánu podle § 12 odst. 2,
  • b) v rozporu s § 13 odst. 1 písm. b) do 15 dnů po projednání zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem
    • 1. nepříjme opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření nebo v zápise z dílčího přezkoumání, anebo
    • 2. o tom nepodá písemnou informaci příslušnému přezkoumávajícímu orgánu,
  • c) v informaci o přijetí opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem, nebo auditorem neuvede lhůtu, ve které podá příslušnému přezkoumávajícímu orgánu písemnou zprávu o plnění přijatých opatření podle § 13 odst. 2, nebo
  • d) neposkytne auditorovi na jeho žádost veškeré jím vyžadované doklady, jiné písemnosti, informace nebo vysvětlení podle kontrolního řádu.

Důležitým ustanovením, které se vztahuje k výše uvedeným správním deliktům je ustanovení § 14 odst. 2, ve kterém je uvedeno, "Za správní delikt podle odstavce 1 se uloží pokuta do 50 000 Kč", takže pokud dojde ke spáchání některého z výše uvedených správních deliktů, KÚ nemá jinou možnost než pokutu za spáchání správního deliktu uložit.

Soupis základních materiálů potřebných k provedení přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí za rok 2017

  • zápisy ze zasedání rady a zastupitelstva,
  • rozpočtový výhled (střednědobý výhled rozpočtu), rozpočtové provizorium, rozpočet na rok 2017, rozpočtová opatření k roku 2017, závěrečný účet za rok 2016 (a evidence jejich zveřejňování i v elektronické podobě), v roce 2017 došlo ke změně ve zveřejňování těchto dokumentů, zkontrolujte si zveřejňování na úředních deskách, bude předmětem kontroly!!!
  • přijatá opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků v předchozím období,
  • účetní sestavy r. 2017: výkaz pro hodnocení plnění rozpočtu – Fin 2-12M, rozvaha a výkaz zisku a ztráty, včetně přílohy k 31.12.2017, při dílčím přezkoumání prováděném v průběhu II. pololetí 2017 pak rozvaha a výkaz Fin 2-12M z posledního uzavřeného měsíce,
  • hlavní kniha, účetní deník a opisy účetních dokladů (předkontace),
  • čerpání přijatých a poskytnutých dotací – smlouva s poskytovatelem, související faktury, včetně jejich zaúčtování,
  • knihy došlých faktur a knihy odeslaných faktur, knihy pohledávek a závazků, upomínky,
  • účetní a pokladní doklady roku 2017, týkající se běžných účtů, rozpočtového hospodaření, zřízených fondů, sdružených prostředků, hospodářské činnosti apod.,
  • živnostenská oprávnění,
  • smlouvy o vytvoření dobrovolných svazků obcí, včetně stanov a osvědčení o registraci,
  • listiny o založení právnických osob (s.r.o., a.s. atd.), zřizovací listiny organizačních složek a příspěvkových organizací,
  • veškeré vnitřní předpisy a směrnice (o majetku, o oběhu účetních dokladů, o způsobu účtování, účtový rozvrh atd.),
  • personální a mzdová agenda (pracovní smlouvy, platové výměry, náplně práce, mzdové listy, dohody o pracovní činnosti a o provedení práce, usnesení zastupitelstva o stanovení výše odměny zastupitelů atd.),
  • evidence majetku (inventární knihy, knihy materiálových zásob, zařazovací protokoly, vyřazovací protokoly, platný aktuální výpis z katastru nemovitostí, který byl použit k inventarizaci, výpis z účtu majitele cenných papírů, listinné cenné papíry),
  • inventurní soupisy majetku, závazků a pohledávek (inventarizace),
  • smlouvy o půjčkách, úvěrech, zástavách majetku, věcných břemenech, kupní, darovací, nájemní, směnné smlouvy a doklady o zveřejnění záměrů pronajmout či prodat majetek obce atd.,
  • dokumentace k výběrovým řízením, dokumentace k veřejným zakázkám,
  • obecně závazné vyhlášky obce (OZV),
  • zprávy s výsledky předcházejících přezkoumání a kontrol hospodaření zřízených a založených organizací, uskutečněných příslušnými kontrolními orgány v roce 2017,
  • ostatní potřebné doklady si vyžádáme při přezkoumání.

Autor: Roman Pavlíček